OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av socialtjänsten och trivs med att vara ansiktet utåt? Då kan du vara den vi söker!
Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.
Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.
Nu söker vi på Maria Novas vuxenenhet en ny mottagningssekreterare.
ARBETSUPPGIFTER
Anställningen är placerad i receptionen på Maria Nova. På Maria Nova finns kommunens socialtjänst och arbetsmarknadsinsatser för vuxna personer samlade. Du kommer att ge information till sökande och allmänhet i Maria Novas reception. I tjänsten ingår bland annat handläggning av enklare ärenden som till exempel engångsbistånd, yttranden, akutlogi samt medverkan vid avhysningar. Du är vägen in och ansiktet utåt för Maria Nova. Du har en nyckelroll i organisationen.
I receptionen finns också en receptionist. Du kommer utöver att tillhöra socialsekreterargruppen dessutom att arbeta nära försörjningsstödssekreterare och arbetsmarknadssekreterare. I tjänsten ingår även kontakt med övriga som arbetar på Maria Nova samt stötta upp i receptionen vid ärenden som är av mer komplex karaktär.
KVALIFIKATIONER
Du som söker denna tjänst har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms vara likvärdig. Erfarenhet av flera olika delar av socialtjänsten är meriterande.
Tjänsten innebär att möta vuxna individer som ansöker om bistånd samt hjälpa dem så att deras ansökningar är korrekta och ta emot dem enligt gällande lagar och regler kring handläggning och dokumentation. Ansökningarna håller på att digitaliseras, det är därför ett krav att du har lätt för att ta till dig digitala hjälpmedel och kunna lära andra att använda dem.
Du behöver ha känsla för service men även kunna vara tydlig med gränser. Det är viktigt att du gillar att möta människor och att du kan hantera människor som är i kris.
Språkkunskaper i arabiska och engelska är meriterande.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Den som söker tjänst inom sektor Stöd och Omsorg ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom sektorn som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.