Mottagningssekreterare

Arbetsbeskrivning

Mottagningssekreterare till Mottagningsenheten

I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. Socialförvaltningen i Falun är organiserad i tre sektioner; Barn- och familj, LSS- samt Vuxensektionen. Övergripande finns en stab som delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt underställd förvaltningschef. Förvaltningens budget är drygt en halv miljard med ca. 650 medarbetare.

Arbetsplatsen

Barn- familjesektionen söker en mottagningssekreterare till Mottagningsenheten. Sektionen befinner sig just nu i ett intressant utvecklingsskede. 2014 genomfördes en omorganisation, där en av de vägledande principerna var att skapa en mer brukarvänlig organisation. En viktig del i detta var också att skapa möjligheter för utveckling av det sociala arbetet, där brukarnas delaktighet och tillvaratagande av egna resurser uppfattades som centralt. Det har bl a gjorts stora satsningar inom öppenvården, personalen har utbildats i Signs of Safety och Mottagningsenheten har utökats för att bättre kunna tillmötesgå kraven i lagstiftning samt möjliggöra ökad samverkan. Vi strävar efter att utveckla arbetet och skapa en ännu bättre "teamkänsla".

Anställningsvillkor

Befattningen är ett vikariat under ett års tid med tillträde 2015-06-01.

Arbetsuppgifter

Mottagningsenheten tar emot och handlägger anmälningar och ansökningar gällande barn och unga. I handläggningsprocessen ingår omedelbar skyddsbedömning, samtal med anmälare, barn och vårdnadshavare samt, vid behov, initial säkerhetsplanering, samverkan med andra handläggande enheter och Barnahus i Dalarna. Mottagningsenheten har även en rådgivningsfunktion och ansvarar för information till samverkanspartners, såsom skola och hälso- och sjukvård.

Tillräckliga kvalifikationer

Socionomexamen eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är ett krav.

Vi vill att du har samarbetsförmåga, personlig mognad, empatisk förmåga och är flexibel.

Meriterande kvalifikationer

Erfarenhet av arbete inom yrket.

Erfarenhet av myndighetsutövning.

Utbildning inom BBIC och Signs of Safety.

Övrigt

Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta. 

Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister.

Upplysningar

Enhetschef Sara Quarles van Ufford tel: 023-821 60

Sektionschef Johan Gnospelius tel: 023-821 76

Fackliga företrädare

Jan Nyberg, SSR tel: 023-821 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 31 mars 2015

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024