OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen.
Socialförvaltningen i Falun är organiserad i tre sektioner; Barn- och familj, LSS- samt Vuxensektionen. Övergripande finns en stab som delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt underställd förvaltningschef. Förvaltningens budget är drygt en halv miljard med ca. 650 medarbetare.
Arbetsplatsen
Barn- och familjesektionen söker en mottagningssekreterare till Mottagningsenheten. Sektionen befinner sig just nu i ett intressant utvecklingsskede. 2014 genomfördes en omorganisation, där en av de vägledande principerna var att skapa en mer brukarvänlig organisation. En viktig del i detta var också att skapa möjligheter för utveckling av det sociala arbetet, där brukarnas delaktighet och tillvaratagande av egna resurser uppfattades som centralt. Det har bl a gjorts stora satsningar inom öppenvården, personalen har utbildats i Signs of Safety och Mottagningsenheten har utökats och består i dagsläget av 8 mottagningssekreterare samt enhetschef.
Mottagningsenheten har utökats med ett antal tjänster för att bättre kunna tillmötesgå kraven i lagstiftning samt möjliggöra ökad samverkan och informationsutbyte med anmälningsskyldiga. Vi strävar efter att utveckla arbetet och skapa en teamanda.
Anställningsvillkor
Befattningen är ett vikariat under ett års tid med tillträde 2015-06-01.
Arbetsuppgifter
Mottagningsenheten tar emot och handlägger anmälningar och ansökningar gällande barn och unga. I handläggningsprocessen ingår omedelbar skyddsbedömning, samtal med anmälare, barn och vårdnadshavare samt, vid behov, initial säkerhetsplanering, samverkan med andra handläggande enheter och Barnahus i Dalarna. Mottagningsenheten har även en rådgivningsfunktion och ansvarar för information till samverkanspartners, såsom skola och hälso- och sjukvård.
Tillräckliga kvalifikationer
Socionomexamen eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift är ett krav.
Vi vill att du har samarbetsförmåga, personlig mognad, empatisk förmåga och är flexibel.
Meriterande kvalifikationer
Erfarenhet av arbete inom yrket.
Erfarenhet av myndighetsutövning.
Utbildning inom BBIC och Signs of Safety.
Övrigt
Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister.
Upplysningar
Enhetschef Sara Quarles van Ufford tel: 023-821 60
Sektionschef Johan Gnospelius tel: 023-821 76
Fackliga företrädare
Jan Nyberg, SSR tel: 023-821 67