MSB söker kvalificerad juridisk administratör till Rättsavdelningen

MSB söker kvalificerad juridisk administratör till Rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Om anställningen
Avdelningen för rättsligt stöd är den centrala juridiska funktionen inom MSB och ansvarar för juridiskt expertstöd till MSB:s hela verksamhet.

Avdelningen leds av rättschefen och är indelad i två rättsenheter.  

Myndighetsjuristerna arbetar med en stor mängd rättsområden. Dels innefattar arbetet juridiska frågor kopplade till myndighetens sakområden, såsom krisberedskaps- och totalförsvarsjuridik, räddningstjänstrelaterad juridik samt cyber- och informationssäkerhetsfrågor, dels förvaltningsrättsliga frågor i vid mening, såsom offentlighet och sekretess, säkerhetsskydd, upphandling- och avtalsjuridik m.m. Regelgivning är en viktig del av myndighetsjuristernas vardagliga arbete.

MSB söker nu en kvalificerad juridisk administratör med uppdrag att dels stödja rättschefen, dels stödja rättsenheterna och myndighetsjuristerna med varierande administrativa uppgifter.

Medarbetarskapet och ledarskapet på MSB ska utgå från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med MSB:s medarbetar- och ledarkriterier innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består främst i att lämna administrativt stöd, både till rättschefen och till rättsavdelningen i övrigt, t.ex avseende möteskallelser och protokollföring. Du ansvarar också för att hålla samman och uppdatera avdelningens kommunikation på intranätet samt msb.se.

En del av arbetet innefattar administration kring MSB:s föreskrifter, inklusive korrekturläsning, kontakter med tryckeri m.m. Du förväntas också kunna hantera enklare juridiska frågor och sökningar i juridiska databaser, både självständigt och med handledning av en myndighetsjurist beroende på frågans art och komplexitet.

Befattningen innebär många kontaktytor inom och i viss mån även utanför MSB.

Din kompetensprofil:
Vi söker dig som har:

- Gymnasiekompetens samt god erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete. 
- God datorvana, främst från arbete i Officepaketet med de program som ingår där (Word, Excel, PowerPoint etc.).
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har:

- Paralegalutbildning (400 YH-poäng) eller motsvarande praktisk erfarenhet.
- Erfarenhet av administrativt arbete vid statlig myndighet.
- Erfarenhet av att arbeta i ett ärende- och dokumenthanteringssystem. 

Som medarbetare och ledare på MSB förväntas att du är uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, dialoginriktad, har god självkännedom och är ett föredöme.

Utöver ovanstående är det dina personliga egenskaper som är avgörande för tjänstetillsättningen. Det är nödvändigt att du har en hög känsla för service och ett stort intresse för att ge administrativt stöd. Du har en god känsla för struktur, ordning och reda och du har en god samarbetsförmåga eftersom tjänsten innebär många kontaktytor. Du ska också ha en mycket god förmåga att kommunicera. Eftersom du förväntas korrekturläsa juridiska texter och föreskrifter behöver du ha en väl utvecklad känsla för det svenska språket. 

Som person ska du upplevas prestigelös och lättillgänglig utan att du ger avkall på din yrkesmässiga integritet. Du behöver även vara självständig, flexibel och utåtriktad och ha ett genuint intresse för att samarbeta med andra professioner. MSB är en myndighet som ska ha en förmåga att hantera kriser av olika karaktär, och det är därför viktigt att du är stresstålig och har en förmåga att kunna verka även under oförutsedda och störda förhållanden.

Om MSB
Anställningen är placerad på avdelningen för rättsligt stöd. Avdelningens uppgift är att kvalitetssäkra myndighetens rättstillämpning och ge juridiskt stöd. I detta ingår att stödja, granska och utveckla myndighetens regelgivningsverksamhet, genomföra utredningar, intern och extern juridisk rådgivning, utbildning och information. Därutöver ingår uppföljning av myndighetens tillsyn, granska avtal, utredningsunderlag, rapporter, remissvar och annat beredningsunderlag för myndighetsledningen eller Regeringskansliet. Vidare ingår att bidra till utveckling av myndighetens interna förvaltning, med betoning på rättssäkerhet och effektivitet.
https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande 6 månaders provanställning.

Ort: Karlstad

Resor i anställningen förekommer.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta rättschef Anna Asp, eller under veckorna 32-33 enhetschef Helene Klackenberg Ingrao. Fackliga företrädare är Jörgen Mähler (Saco-S), Jan Fenelius (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 28 augusti 2022, märkt med referensnummer 2022/188.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.                        

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


Paralegal

Paralegal

29 oktober 2024

24 oktober 2024

24 oktober 2024

Abion söker Paralegal

Abion söker Paralegal

23 oktober 2024