OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens maritima museer (SMM) arbetar för det maritima kulturarvet. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet, men verkar också utanför museerna, till exempel genom marinarkeologi och i olika nätverk. Arbetsplatsen SMM speglar den maritima sfärens bredd och dynamik. Vi arbetar målstyrt och i samverkan utifrån en gemensam värdegrund. Vi arbetar aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor och är sedan 2009 miljöcertifierade enligt den internationella standarden ISO 14001. Myndigheten sysselsätter runt 200 personer.
STATENS MARITIMA MUSEER söker
Museivärd med butiksansvar till publikenheten på Sjöhistoriska museet i Stockholm
Om Sjöhistoriska museet
Sjöhistoriska museets uppdrag är att bevara, utveckla och sprida kunskap om det maritima kulturarvet. Sjöhistoriska museet bedriver verksamhet dels i huvudbyggnaden på norra Djurgården men även på Galärvarvsområdet. Under år 2014 tog Sjöhistoriska museet emot ca 155 000. Vår huvudmålgrupp är barnfamiljer och skolor.
Sjöhistoriska museets publikenhet ansvarar för besöksmottagning och programverksamhet på våra besöksmål.
Beskrivning av tjänsten
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som butiksansvarig museivärd är att driva och utveckla museets butik och sköta butikens administration. Som museivärd har du också en av museets viktigaste uppgifter som museets ansikte utåt.
Du ansvarar för leverantörskontakter, lagerhållning, inventering och inköp av varor. Butikens utbud ska avspegla såväl permanenta som tillfälliga utställningar. Eftersom huvudmålgrupp är barn och familj ska butiken också hålla ett brett sortiment av barnprodukter i alla prisklasser. Du har det övergripande kassaansvaret och där ingår kassahantering och att lägga in nya varor i kassasystemet. Du ansvarar också för framtagande av statistik ur kassasystemet för olika ändamål, tex besöksstatistik. Vi arbetar i kassasystemet Extenda. Du kommer också att arbeta i andra administrativa system för tex schemaläggning, egenrapportering och fakturahantering.
Du är delaktig i nya upphandlingar tillsammans med butiksansvariga medarbetare från myndighetens övriga 2 museibutiker vid Marinmuseum och Vasamuseet.
Kvalifikationer
Du ska ha dokumenterad erfarenhet av butiksarbete samt av administrativt arbete. Du har god vana av arbete i administrativa system och erfarenhet av arbete i Office-paketet, särskilt i Excel. Kunskap om eller erfarenhet av upphandlingsarbete är meriterande, likaså erfarenhet av att arbeta i projekt.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och att du är samarbetsinriktad, serviceminded, ansvarsfull och noggrann. Du har förmåga att självständigt driva och slutföra egna projekt.
Anställning
Vikariat med 100 % omfattning. Varaktighet 1 maj 2015 – 1 juni 2016
Schemalagd arbetstid som inkluderar kvälls- och helgtjänstgöring.
6 månaders provanställning tillämpas.
Tillträde
Snarast möjligt.
Lön
Månadslön samt OB-tillägg. Vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Övriga upplysningar
SMM erbjuder fortlöpande vidareutbildning och ämnesutbildningar.
Statens maritima museer har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsidentitet och uttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller etnisk tillhörighet.
Kontaktpersoner
Närmare upplysningar lämnas av:
Jenny Lind, Biträdande museichef: 08-519 549 57
Lovisa Ehlin, Museivärd med butiksansvar: 08-519 558 69
Statens maritima museer har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Fackliga kontaktpersoner
ST: Benjamin Hedlund 08-519 55861
SACO: Jens Lindström 08-519 558 32
Ansökan
Ansök senast 3 april genom att klicka nedan och registrera din ansökan.