OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Johan-Olovskolan i Horndal är en F-9 skola med ca 200 elever. Johan-Olovskolan ligger i norra delen av Avesta kommun, nära till grönområden, simhall och bibliotek. På skolan finns fritidshem, förskoleklass och vi samverkar med den närliggande förskolan. På Johan-Olovskolan ser vi att samarbete och kollegialt lärandet är nyckeln till att höja och stärka kompetensen hos våra medarbetare. På vår skola ingår därför våra medarbetare i arbetslag och i olika samverkande team, där var och en spelar en viktig roll i vårt gemensamma arbete med och strävan mot att utveckla skolans verksamhet.
ARBETSUPPGIFTER
Vi har för avsikt att förstärka vår arbetsenhet, Skolgruppen, med kompetens inom området musikterapi eller motsvarande med inriktning mot barn och ungdomar. Johan-Olovskolan och skolområdet Norra spåret, söker därför en musikterapeut. Vi söker dig som har arbetat i grundskola, grundsärskola/träningsskola och har flerårig erfarenhet av stödjande och motiverande arbete med barn och ungdomar med musikterapeutiska redskap som stöd. Skolgruppen är ett resursteam med mandat från rektor och elevhälsan som arbetar som en särskild undervisningsgrupp för att möta elever med kunskaps- och/eller beteenderelaterad problematik. Skolgruppens personal deltar vid elevhälsomöten, professionsmöten och SIP-ar och utgör en viktig nyckelfunktion i skolans elevhälsofrämjande och förebyggande arbete för alla elevers lärande, trygghet, skolnärvaro, utveckling och hälsa. I arbetsuppgifterna ingår insatser såsom social färdighetsträning, ART eller motsvarande program för självkontroll och personlig utveckling, motiverande samtal och förebyggande arbete på individ- och gruppnivå. Därtill ingår att observera, utreda och dokumentera samt utifrån en fortlöpande analys och värdering av elevernas behov och förutsättningar, i samråd med rektor och elevhälsan, att vidta adekvata åtgärder. Vidare ingår att handleda både elever och personal samt att initiera och samordna projekt som syftar till att möta de behov på grupp- och individnivå som kan uppstå över tid. Undervisning i samverkan med pedagoger ingår i syfte att forma ett individanpassat stöd med strategier i en systematiserad struktur.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha arbetat inom grundskola/grundsärskola och ha flerårig erfarenhet av stödjande och motiverande arbete med barn och ungdomar samt samarbete med skolans elevhälsa. Meriterande är vidare om du specialiserat dig inom områden såsom AST, NPF, MI, ART, andra kommunikationsstödjande modeller eller metoder, traumamedveten omsorg - TMO, problematisk skolfrånvaro eller motsvarande. Utbildningar inom kognitiv beteendeterapi, utvecklingspsykologi med inriktning mot barn och ungdomar, specialpedagogik och positivt beteendestöd i skolan prioriteras. Erfarenhet av samverkan med yttre aktörer såsom socialtjänst, BUP, andra myndigheter, med flera ses också som meriterande.
Som skolgruppspersonal ska du utifrån ditt specialområde, ge stöd och verka för anpassningar för att stimulera och motivera personlig och kunskapsmässig utveckling hos elever i skolan. Behov av stöd kan grunda sig i bland annat problematisk skolfrånvaro, trauma- och ångestproblematik, beteenderelaterat stödbehov, AST, NPF, dyslexi, annan inlärningsrelaterad problematik. Övergripande syfte och mål, är att du ska arbeta för att elever ska stärka sina förmågor och ges förutsättningar att kunna delta i ordinarie klassundervisning tillsammans med sina klasskamrater. Du ska därför ha ett helhetsperspektiv på eleven och en pedagogisk insikt i samverkan med lärare, vårdnadshavare och yttre aktörer för att hitta strategier som syftar till att stärka elevens skolsituation. Du har förmågan att leda, planera och strukturera arbetet effektivt och är trygg i att skapa och underhålla relationer. Du har en tydlig förankring i vårt samhälles och vår skolas värdegrund och en god empatisk förmåga.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Rektor Johan OlovSkolan Lisbeth Frejd
0226-64 59 41
Btr. Rektor Johan OlovSkolan Lisbeth Frejd
0226-64 59 27