Musikverket söker marknad och promotionansvarig till Caprice Records

Arbetsbeskrivning

Caprice Records är en skivetikett med uppdrag att producera, marknadsföra, sälja och etablera fonogram i Sverige och utomlands och på så sätt tillgängliggöra musikens kulturarv. Utgivningen består främst av svenska artister, musiker och upphovspersoner och omfattar ett brett genrespektrum med allt från klassisk musik, nutida musik och elektroakustisk musik, till jazz, folkmusik, världsmusik samt barn- och ungdomsmusik. Katalogen innehåller även historiska dokumentationer, tonsättarporträtt och samlingsutgåvor. Uppdraget i dag är främst att tillgängliggöra den egna katalogen men också att arbeta med musik ur Musikverkets arkiv. I dag består Caprice Records av Label manager, Digital producent och Marknad och promotionsansvarig och är administrativt placerade som en del av Svenskt visarkiv.  Capricekatalogen finns i dag tillgänglig hos välsorterade återförsäljare och på digitala plattformar så som Spotify, Itunes, Youtube m fl.

Musikverket samlar resurser kring musikens kulturarv och ger stöd till musiklivet. Här finns unika arkiv med dokument, bilder och ljudinspelningar, en av världens största instrumentsamlingar, ett av Europas främsta musikbibliotek och studior i världsklass för elektronmusik. Verksamheten bedrivs med medborgarperspektivet i fokus. Musikverket är en statlig myndighet under kulturdepartementet.  

I myndigheten ingår Caprice Records, Elektronmusikstudion EMS, Musikplattformen, Musik- och teaterbiblioteket, Scenkonstmuseet och Svenskt visarkiv.

TJÄNSTEN
Tjänsten innebär ett övergripande ansvar för Caprices marknadsföring, sälj- och distribution nationellt och internationellt samt intern och extern marknadskommunikation. Arbetsuppgifterna förutsätter att du aktivt och självständigt kan utarbeta planer och genomföra insatser som syftar till att stärka Caprices marknadsandel och tillgängliggöra Caprice-katalogens repertoar och artister för en bredare allmänhet.

Du förväntas se och utveckla möjligheterna med att arbeta i ett katalogbolag, med arkivmaterial och kulturarv. Du förväntas också kunna föreslå och producera återutgåvor.

Ditt uppdrag kommer att vara variationsrikt och i nära samarbete med medarbetarna på enheten. Du är en del av ett litet team vilket ställer krav på att du är kreativ och självgående. Personalgruppen behöver kunna täcka upp för varandra så det är viktigt att du trivs med ett varierat arbete och har en mycket god samarbetsförmåga.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER


• Ansvara för övergripande sälj och distribution med tillhörande nationella och internationella kontakter. I samråd med distributör och Capricegruppen utarbeta insatser som kampanjer samt resultatestimering av dessa.
• Omvärldsbevakning av branschen samt uppföljning och analys av försäljningen nationellt och internationellt.
• Upprätthålla artistkontakter, t. ex. i samband med riktade kampanjer och direktförsäljning.
• Ansvara för övergripande marknadsföring och utarbeta relevant informations- och promotion-material till såväl fysiska som digitala produkter.
• Sköta branschadekvat avtals- och rättighetshantering och utifrån det utveckla arbetet med synkar och licensiering, samt ansvara för kontrollen av produktförsäljningen till ncb.
• Driva produktioner (utgåvor och evenemang) med budgetansvar i samverkan med artist och samarbetspartners.

DIN PROFIL
Du som söker har gedigen branscherfarenhet och dokumenterad bakgrund inom områdena marknadsföring, sälj, licensiering, digitala tjänster, synk-avtal, förlags- och upphovsrättigheter,
A & R och produktion. Du bör vidare ha god kunskap om repertoar och artister/ensembler inom Caprice Records genreområden. Du har erfarenhet av fonogramproduktion och producentarbete med avseende på planering och marknadsföring, kunskap om den svenska såväl som den utländska fonogrammarknaden.

Du har viss erfarenhet av att arbeta med digital programproduktion som ett led i marknadsföringen. Du är orienterad inom angränsande konstområden som dans, scen, litteratur och bildkonst, samt har goda språkkunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift.

Meriterande är


• Väl utvecklat kontaktnät inom branschen på nationell / internationell nivå.
• God förankring i det levande musiklivet såväl i Sverige som internationellt.
• Gedigen A & R kunskap om och genuint intresse för musik i genrerna jazz, folk- och världsmusik, klassisk och nutida konstmusik.
• Ytterligare språkkunskaper förutom engelska

Som person har du en väl utvecklad social förmåga och ser värdet av att bygga relationer över tid. Du är utvecklingsorienterad och trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Du är strukturerad, kan driva och leda projekt, är bra på att samarbeta och uppskattar ett varierat arbete.

ANSTÄLLNINGEN
Tillsvidareanställning om 100% med start 12 mars 2021 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i Musikverkets lokaler i Stockholm.
Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.

ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan till oss senast den 23 februari 2021. Du ansöker via https://musikverket.se/lediga-tjanster/ via knappen ansök under annonsen.

KONTAKT
Eventuella frågor besvaras av Marie Wisén tfn 08- 519 554 69, mail marie.wisen@capricerecords.se

Facklig företrädare:

Wictor Johansson (SACO), tfn 08-519 567 09, mail wictor.johansson@musikverket.se
Kajsa Dahlström (ST), tfn 08-519 554 66, mail kajsa.dahlstrom@scenkonstmuseet.se

Besök gärna www.capricerecords.se för mer information om verksamheten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Musikverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2021
  • Ansök senast: 23 februari 2021

Besöksadress

Sibyllegatan
None

Postadress

Sibyllegatan
Stockholm, 10326

Liknande jobb


Musikproducent

Musikproducent

14 november 2024

29 december 2023

Musikproducent

Musikproducent

28 september 2023