Myndigheten för äldre och funktionshinder söker enhetschef

Myndigheten för äldre och funktionshinder söker enhetschef

Arbetsbeskrivning

Gillar du att leda i förändring, har ett starkt kvalitets- och utvecklingsfokus och driv i samverkansfrågor? Välkommen till en enhet med engagerade medarbetare med varierande erfarenhetsnivåer som söker en öppen, engagerad och modig enhetschef för ett viktigt strategiskt arbete i en organisation som förändras!

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen erbjuder råd, stöd och service till äldre, personer med funktionsnedsättning, barn, ungdomar, familjer, nyanlända samt personer med beroendeproblematik. Vi bedriver också förebyggande och uppsökande arbete. Socialförvaltningen är i dagsläget organiserad i fyra avdelningar, Individ och familjeomsorgen (IFO), myndigheten för äldre och funktionshinder, äldreomsorgen egen regi samt funktionshinderområdet egen regi.

Avdelningen för äldre och funktionshinder är uppdelad i två huvudsakliga verksamhetsområden, SoL och bedömningen av äldres behov av omsorg- och serviceinsatser, LSS och funktionshinder samt bostadsanpassningshandläggare, avgiftshandläggare samt boendesamordnare.

Arbetsuppgifter
Du arbetar på en både strategisk och operativ nivå och har ett samlat ansvar för myndighetsenheten, både personal, budget och verksamhetsansvar. Du ska arbeta för att myndigheten har effektiva processer och följer lagar, praxis och riktlinjer och för att upprätthålla en rättssäker och likvärdig myndighetsutövning. Myndigheten är en del av en beställar- och utförarorganisation och du kommer ha ett stort ansvar för att prognoser och budget motsvarar de behov som kommunens medborgare har. Enheten är uppdelad i två huvudsakliga grupper, äldre/funktionshinder och LSS/psykisk ohälsa, som leds av två erfarna gruppchefer. På enheten arbetar även en avgiftshandläggare, en boendesamordnare och en bostadsanpassningshandläggare som är direktrapporterande till dig. Avdelningen leds av en avdelningschef och du kommer ingå i avdelningens ledningsgrupp.

Avdelningen är inne i en spännande och utmanande förändring. Vi ska byta verksamhetssystem till LifeCare och håller som bäst på att implementera IBIC. Vi jobbar med att utveckla våra processer och vår samverkan både med förvaltningens utförare i egen regi, externa LOV-företag samt andra samverkanspartner, exempelvis IFO och barn- och utbildningsförvaltningen. Du kommer bli en nyckelperson i vår ambition att utvecklas och ta vår verksamhet vidare för att möta framtidens utmaningar.

Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:


• socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• mycket god och dokumenterad kunskap inom både SoL och LSS
• minst 2 års tidigare erfarenhet av arbete som chef inom myndighetsutövning
• vana att samverka med andra aktörer, interna som externa
• erfarenhet av budgetansvar

Det är meriterande om du har:


• vana av att företräda myndighet i politiska sammanhang
• vana av att arbeta processorienterat
• stor vilja och drivkraft att utveckla en verksamhet i ett komplext sammanhang
• erfarenhet av avdelningens övriga verksamheter

Du ska ha gedigen kompetens avseende myndighetsutövning inom SoL och LSS. Du ska vara lugn och kunna stötta dina medarbetare i en organisation med högt arbetstempo och svåra beslut. Du ska ha bred erfarenhet inom området och vi söker dig som har tidigare erfarenhet från liknande uppdrag. Du är utvecklingsorienterad och är van att driva verksamhetsnära förändringsarbete, både gentemot dina närmast underställda medarbetare men också övergripande gentemot myndighetens övriga samverkansaktörer. Du har vana att skriva tjut och företräda myndigheten i politiska sammanhang som biståndsutskott och socialnämnd.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Drivkraft och ambition att utveckla verksamheten tillsammans med ambitiösa och duktiga medarbetare är helt centralt för rollen.

Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: Heltid

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: SON/2021/0032/023-30


Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn! I alla kommuner är du med och bidrar till något större – hos oss kan du dessutom följa resultatet av ditt arbete på nära håll. I Nynäshamns kommun är det både nära till samverkan, påverkan och beslut – och nära till invånarna. Det bidrar till att ditt arbete både känns meningsfullt och berikande.


Till Nynäshamn tar du dig från Stockholm city på bara 50 minuter. Oavsett om du pendlar hit eller väljer att bo här erbjuder vi fri tillgång till gym och bastu i kommunhuset och en aktiv personalförening. Våra kontorslokaler ligger nära till pendeltåg, affärer, restauranger och naturområde. Vi tillämpar flextid och kortare arbetstid under sommarmånaderna samt möjlighet till distansarbete.


Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nynäshamns kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2021
  • Ansök senast: 26 april 2021

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024