Myndigheten för arbetsmiljökunskap söker erfaren HR-specialist

Myndigheten för arbetsmiljökunskap söker erfaren HR-specialist

Arbetsbeskrivning

Om företaget
Är du en samhällsintresserad och erfaren HR-person som vill arbeta på en myndighet som verkar inom det högaktuella området arbetsmiljö? Vill du vara med och vidareutveckla och forma en expertmyndighet som har möjlighet att påverka både nationellt och internationellt? Då kan jobbet som HR-specialist hos oss vara något för dig!

Myndigheten för arbetsmiljökunskap är en relativt nyinrättad statlig myndighet med säte i Gävle. Vår ambition är att bidra till att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom vår roll som ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör arbetsmiljö. Myndigheten ska sammanställa och tillgängliggöra forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, utvärdera och analysera effekter av statliga reformer, följa och främja kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder samt arbeta med frågor kopplade till företagshälsovårdens utveckling.

Vi söker nu en erfaren HR-specialist med placering i en av myndighetens tre funktioner; Planering och administration. Funktionen är en rådgivande, planerande, administrerande och samordnande stödfunktion. Enhetens ansvarsområde omfattar bland annat verksamhetsstyrning, HR, redovisning, ekonomi, lokalfrågor, upphandlingar, diarie- och arkiv samt andra administrativa uppgifter.


Dina arbetsuppgifter
Som myndighetens HR-specialist kommer du att ha ett övergripande ansvar för att driva, utveckla och verkställa myndighetens personalpolitik, lönebildning och kompetensförsörjning. I rollen ingår att aktivt verka för en god, trygg och hälsosam arbetsmiljö på myndigheten och att alla anställda stimuleras till kompetensutveckling. I det dagliga arbetet agerar du självständigt som ett verksamhetsnära operativt och strategiskt konsultativt stöd i organisationen.

På strategisk nivå

Du ansvarar för att fortsätta bygga upp och utveckla myndighetens HR-arbete genom att bland annat ta fram policydokument och rutiner samt lokala kollektivavtal och enskilda överenskommelser inom HR-området. Du säkerställer också att dokumenten är uppdaterade och jämställdhetsintegrerade. Det ingår också att omvärldsbevaka områdena arbetsrätt och arbetsmiljö. Du kommer att företräda arbetsgivaren i förhandlingar och i samverkan med de fackliga organisationerna samt företräda myndigheten externt i några bestämda och för anställningen relevanta sammanhang.

I rollen ingår att samordna jämställdhets- och likabehandlingsfrågor inom myndigheten samt ansvaret för att stärka myndighetens arbetsgivarvarumärke.
På operativ nivå

Du kommer ha en aktiv roll i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Eftersom myndighetens arbetsformer även innefattar verksamhet i olika typer av projektgrupper kommer antalet anställda med korttidsengagemang att periodvist vara stort. Du ansvarar för kontrakt och andra administrativa frågor rörande dessa personella resurser.
Exempel på operativa uppgifter:

• Samordning av arbetet med myndighetens rekryteringar inklusive annonsering, delta vid intervjuer och planera för en god introduktion.
• Ansvar för myndighetens löpande HR-arbete exempelvis handläggning i myndighetens personaladministrativa system (Primula)
• Kontaktperson för myndigheten hos Statens servicecenter (SSC) och företagshälsovården.
• Sekreterare i myndighetens arbetsmiljökommitté och på MBL-möten.


Din profil
Vi söker dig som har en akademisk examen inom beteendevetenskap eller en relevant samhällsvetenskaplig inriktning, gärna personal/HR, på lägst kandidatnivå. Du har flera års bred arbetslivserfarenhet av kvalificerat arbete inom HR-området på både strategisk och operativ nivå. Det dagliga arbetet innebär bland annat hantering i det personaladministrativa systemet Primula, gällande lön, olika anställningsärenden, semester och andra ledigheter med mera. Av den anledningen är erfarenhet och vana att arbeta med personaladministrativa system ett krav.
Du bör ha goda kunskaper i regelverk som är relevanta inom det statliga personalområdet. Av den anledningen är erfarenhet av HR-arbete inom statsförvaltningen meriterande. Vidare är det önskvärt att du är utbildad inom och har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering.

Som person är du ansvarstagande, initiativtagande, självgående och får saker gjorda. Du identifierar lång- och kortsiktiga mål inom HR-området och arbetar fokuserat för att uppnå resultat. Du har god samarbetsförmåga, är bra på att lyssna in och bygga upp och utveckla relationer med ett förhållningssätt som skapar förtroende i organisationen. Du har också en utvecklad kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift samt anpassar kommunikationen till situationen och mottagaren. Vi är en liten myndighet med ca 20 medarbetare och HR-verksamheten är fortfarande i ett uppbyggnadsskede så är det viktigt att du tycker om att bidra i utveckling och förändring inom ditt område. Vi kommer att värdera personliga egenskaper högt.

Arbetssättet på kontoret är organiserat i team och projekt som förutsätter att medarbetare är på plats i Gävle en stor del av tiden även om visst arbete kan bedrivas på distans. Anställningen är tillsvidare och på heltid, med tillträde snarast. Myndigheten kan komma att tillämpa provanställning, erbjuder månadslön med individuell lönesättning och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda.

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast 2021-09-08 där du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Sänd din ansökan till Simon Lindberg konsultchef Clockwork simon.lindberg@clwork.se eller Pernilla Antonsson rekryteringskonsult pernilla.antonsson@clwork.se och märk den med diarienummer 21/00152. Myndigheten behandlar alla ansökningar i enlighet med GDPR.
Om du har några frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta, Simon Lindberg konsultchef Clockwork 0733–512799 simon.lindberg@clwork.se, Pernilla Antonsson rekryteringskonsult pernilla.antonsson@clwork.se 0733-512731

Om arbetets innehåll Jenny Riddarström, funktionssamordnare, 026-14 84 16. Vår fackliga representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.
Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från

Kontaktpersoner på detta företaget

Angelica Carlsson
0733512704
Jan Johansson

Anders Hultgren
0733512701
Jan Johansson
0733512702
Jan Johansson
0733-512702
Petter Myhlback

Petter Myhlback
0733-512703
Petter Myhlback

Angelica Carlsson

Helena Lundqvist Cabrera

Sammanfattning

Besöksadress

Stigaregatan 7, Falun
None

Postadress

Stigaregatan 7
Falun, 79160

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024