Myndighetschef

Arbetsbeskrivning

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge.  Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla. 



Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi  och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

Omsorgsförvaltningen
Smedjebackens kommun satsar på att utveckla omsorgen. Som enhetschef för bistånd och kvalitet (nyinrättad tjänst) får du en viktig roll i vårt pågående utvecklingsarbete. Målet för verksamheten är en väl fungerande myndighetsutövning som präglas av rättssäkerhet, god service och hög kvalité. Du blir chef för en välfungerande verksamhet bestående av totalt nio medarbetare, varav fem myndighetsutövare och fyra kvalificerade handläggare. Enheten ansvarar b la för att, utifrån gällande lagstiftning, utreda och bedöma om bistånd inom områdena äldreomsorg och omsorgen om personer med funktionsnedsättning. I rollen ingår även att ansvara för kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling inom ledningsområdet. Vår arbetsplats kännetecknas av gott samarbete och ett öppet klimat där vi ser varandra som viktiga resurser för att utvecklas och nå våra mål.

Arbetsuppgifter
Du har personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar för din enhet. Som chef driver du aktivt ett förändrings- och utvecklingsarbete samt skapar förståelse och engagemang för det som behöver genomföras. Ditt ledarskap främjar ett öppet samarbetsklimat, delaktighet i arbetet och ser till att goda idéer tas tillvara. Som ledare följer du upp, återkopplar och ger dina medarbetare stöd och möjligheter till utveckling. Du har ett resultatorienterat och utvecklingsorienterat förhållningssätt och besitter förmågan att skapa förtroende och en tydlig riktningskänsla som gynnar hela organisationen. I dina arbetsuppgifter ingår att leda, organisera och utveckla verksamheten utifrån omsorgsnämndens mål. Kvalitetsarbete och utveckling av omsorgens ledningssystem är en viktig del i den här tjänsten. I rollen ingår att bevaka rättssäkerheten för den enskilde samt att fortsätta utarbeta rutiner och processer i vårt kvalitetsledningssystem. Du ansvarar för att utveckla, följa upp, analysera och utvärdera förvaltningens systematiska kvalitetsarbete i nära samarbeta med övriga chefer och nyckelpersoner. Omvärldsanalys är en viktig uppgift och du kommer vara den som säkerställer att föreskrifter, förordningar, allmänna råd och eventuella domar implementeras såväl i myndighetsutövningen som i verkställigheten. Du är också en nyckelperson i implementeringen av IBIC tillsammans med verksamhetsutvecklaren.
Arbetet som chef inom denna enhet är mångfacetterat och innebär att du kommer vara representant och ingå i olika arbetsgrupper både internt och externt vilket ställer krav på att du är en god kommunikatör. Du ingår självklart i omsorgens ledningsgrupp där vi vill att du är aktiv och bidrar med förslag på nya idéer och lösningar. Du kommer att vara direkt underställd förvaltningens biträdande förvaltningschef.

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
Provanställning kan komma och tillämpas. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, eller motsvarande, samt tidigare erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbete inom offentlig sektor. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten, framförallt SoL och LSS. Vi vill att du är trygg i din yrkesroll och har förmåga att leda, inspirera och motivera dina medarbetare. Med din struktur, stabilitet och goda samarbetsförmåga strävar du mot resultat och god kvalitet i verksamheten. Vi vill att du har förmåga att se händelser i ett större sammanhang, kunna tänka långsiktigt och se direkta konsekvenser av olika beslut samt att du är prestigelös i ditt sätt att samarbeta.

I den här rollen är det av största vikt att du eftersträvar en hög kvalitetsstandard, gör sakliga och korrekta bedömningar och prioriterar utifrån detta. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska och är van att dokumentera. Digitala lösningar är naturligt för dig och du tar dig med nyfikenhet an nya program och system.

Körkort är ett krav.

Personliga egenskaper
Du är trygg i dig själv och trivs i en ledande roll. Ordning och reda i kombination med öppenhet, omtanke och en god kommunikativ förmåga är bra grundförutsättningar för ett ledarskap hos oss. Du har verksamheten i fokus när du samverkar både internt och externt.

Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värna om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande får mer än gärna stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter support. 

Kontaktinformation
Minna Sjöström, Vision, 0240-66 03 72

Elisabet Zimmer, Förvaltningschef, 0240-660 330

Arbetsplats
Johan Ahlbäcks plats 7

777 81 Smedjebacken

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Smedjebackens kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juli 2021
  • Ansök senast: 3 augusti 2021

Liknande jobb


Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

22 november 2024

22 november 2024

8 november 2024