OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet lediganslår en ordinarie tjänst som myndighetschef
Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet (ÅMHM) är en expertmyndighet med drygt 40 anställda som handhar tillsyn, prövning, information och förebyggande verksamhet inom miljö, hälsa, hälso- och socialvård samt erbjuder veterinärvård 24h per dygn och laboratorietjänster inom livsmedel, jordbruk och miljö. Arbetsområdena för myndigheten är i ständig utveckling och aktuellt just nu är till exempel arbete med förnyelsebar energi och det för ÅMHM nya området tillsyn och tillståndsansvar för privat hälso- och sjukvård. Myndigheten lägger stor vikt vid att fortsättningsvis digitalisera sina arbetsprocesser. ÅMHM erbjuder attraktiva och mångsidiga arbetsuppgifter med goda personalförmåner som till exempel flexibla arbetstider och friskvård.
Beskrivning av arbetsuppgifter:
Myndighetschefen leder och utvecklar arbetet inom myndigheten och fungerar som föredragande inför styrelsen. Till arbetsuppgifterna hör bland annat att upprätta resultatplan, budget, verksamhetsplan och verksamhetsberättelse för myndigheten. I arbetet ingår även kvalitetslednings- och miljöledningsarbete, ansvar som arbetarskyddschef, kompetensutveckling samt frågor i anslutning till arbetsplatsdemokrati och jämställdhet.
Myndighetschefen ingår i en ledningsgrupp bestående av två sektionschefer, laboratoriechef och två jurister Vi söker en handlingskraftig ledare med tidigare erfarenhet av förvaltning som är resultatinriktad, ser helheter och värderar myndigheten som en resurs samt värnar om personalens välmående. I ditt arbete med att leda organisationen bör du också kunna främja god kommunikation och bra relationer såväl inom myndigheten som med andra målgrupper och nätverk samt skapa och upprätthålla goda kundkontakter och hantera eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
Beskrivning av kvalifikationer:
Behörighetskrav för tjänsten är en fyraårig magisterexamen inom lämpligt ämnesområde från universitet eller högskola. Meriterande är erfarenhet av ledarskap och förvaltning samt arbete med ekonomi och budget. Myndighetens förvaltningsspråk är svenska och vi förutsätter att du uttrycker dig väl i både tal och skrift.
Inom vårt arbetsfält hanterar vi såväl åländsk lagstiftning som riks- och EU-lagstiftning, varför du förutsätts kunna ta till dig juridiska texter. B-körkort är en förutsättning. Inkomna ärenden hanteras enligt förvaltningslagen och registreras i vårt ärendehanteringssystem EDP Vision.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och vi ser fram emot att höra mer om dig vid en eventuell intervju! Vi hoppas att just du vill bli vår nya ledare och jobba för ett levande örike med en ren och trygg livsmiljö för både människor och djur!.
Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag.