OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med i ett spännande utvecklingsarbete inom enheten för myndighetsutövning?
Vi söker nu enhetschef för ett stimulerande, utmanande och utvecklande arbete med medborgaren i fokus!
Som enhetschef för myndighetsenheten driver du arbetet och utvecklingen mot uppsatta mål och deltar i olika utvecklingsarbeten både inom och utanför enheten samt bidrar till att skapa en kultur som främjar ett kontinuerligt utvecklings- och förändringsarbete. Du är en viktig del av helheten inom Socialförvaltningen och kommer ingå i ledningsgruppen. Uppdraget innebär att i nära samarbete med verksamhetscheferna utforma en gemensam plattform som inkluderar samtliga medarbetare och som uppmuntrar till samarbete kring uppdraget.
Socialförvaltningen ansvarar för kommunens sociala omsorg innefattande
•äldreomsorg
•kommunens hälso- och sjukvård
•individ- och familjeomsorg
•omsorg om funktionsnedsatta
•administrativ enhet
Sök redan idag då vi interjuar löpande!
ARBETSUPPGIFTER
Samverkan mellan olika funktioner och verksamheter ska bidra till professionell och rättssäker myndighetsutövning och verkställighet utifrån den enskildes behov och förutsättningar, vilket är hela socialförvaltningens uppdrag. Du ansvarar för helheten i myndighetsutövningen och förväntas leda genom en välstrukturerad process där delaktighet och dialog är grundläggande förutsättningar. Målsättningen för myndighetschefen är att leda en verksamhet som bidrar till en socialtjänst där hög rättssäkerhet, tillgänglighet och transparens råder. Grunden i myndighetsutövningen är individens behov i centrum (IBIC). Ditt uppdrag innebär att kvalitetssäkra utredningar och att säkerställa att de underlag som hämtas in är korrekta. Ett nytt verksamhetssystem, Lifecare, kommer att vara ett viktigt verktyg där ärenden initieras, utreds samt följs upp.
Enheten består idag av sex biståndshandläggare med inriktning mot Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) respektive Socialtjänstlagen (SoL).
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• bidra till en helhet genom att aktivt driva frågor i ledningsgruppen och därmed medverka till myndighetens verksamhetsutveckling.
• leda enhetens medarbetare mot goda resultat genom ditt engagemang och din förmåga att ta tillvara allas potential
• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• styra och följa upp enhetens verksamhet mot uppsatta mål
• kontinuerligt omvärldsbevaka inom områdena
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter
• utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus
KVALIFIKATIONER
Högskole-/universitetsutbildning inom social omsorg, socionom eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten.
Erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten med framgångsrikt resultat.
Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning och kvalificerat utredningsarbete.
Erfarenhet av chefs- och ledaruppdrag med ansvar för personal-, ekonomi- och verksamhetsfrågor.
Det är viktigt att du är resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna.
Bevakning av rättsväsendet samt vana vid att läsa domar och använda information på ett konstruktivt sätt ingår i rollen.
Vi värdesätter erfarenhet av att driva och utveckla samarbete i dialog. Du förstår och agerar utifrån din roll, ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du ser till sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar utefter detta. Det är viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter och har förmågan att strukturera upp och driva dina processer vidare. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande:
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av arbete utifrån Socialtjänstlagen och/eller LSS
ÖVRIGT
Borgholms kommun omfattar norra delen av Öland - solen och vindarnas ö. Centralorter är Borgholm, Köpingsvik och Löttorp.
Vi erbjuder en mångfald av yrkesområden och en mängd viktiga jobb. Hos oss arbetar ca 1000 medarbetare fördelat på fyra förvaltningar och två kommunala bolag. Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare med bra anställningsvillkor och en god arbetsmiljö. I vårt arbete utgår vi från våra värdeord: Välkomnande-Utvecklande-Tillsammans.
Som medarbetare hos oss erbjuder vi dig bl.a. ett roligt och utvecklande arbete, trevliga och kompetenta kollegor.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.
OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.