Myndighetshandläggare för Utbetalningsmyndigheten

Myndighetshandläggare för Utbetalningsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Enheten för styrning och internationellt ekonomiskt samarbete, Internationella och ekonomiska avdelningen, Finansdepartementet

Enheten för styrning och internationellt ekonomiskt samarbete vid Internationella och ekonomiska avdelningen på finansdepartementet ansvarar bl.a. för regeringens styrning av Utbetalningsmyndigheten, Ekonomistyrningsverket, Finanspolitiska rådet och Konjunkturinstitutet. Enheten ansvarar även för frågor rörande internationellt ekonomiskt samarbete i internationella finansiella institutioner som Internationella valutafonden (IMF) och Europeiska investeringsbanken (EIB). Enheten ansvarar därutöver för avdelningsövergripande stabsverksamhet.

Din arbetsdag, Sveriges morgondag

Utbetalningsmyndigheten inrättades 1 januari 2024 och verksamheten är under uppbyggande. Uppdraget är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemet genom att utföra dataanalyser och granskningar. Myndigheten kommer också att ansvara för administration av utbetalningar från vissa statliga myndigheter

Som myndighetshandläggare kommer du att arbeta med myndighetens styrning, bl.a. genom att följa och analysera myndighetens verksamhet och utvecklingsområden, delta i arbetet med budgetpropositioner samt utforma myndighetens styrdokument gällande mål och ekonomiska ramar. En viktig del av arbetet är att verka för ett effektivt utnyttjande av myndighetens resurser och följa upp effekterna av myndighetens verksamhet. Arbetet förutsätter regelbundna kontakter med myndigheten, övriga avdelningar på finansdepartementet och med andra departement samt finansdepartementets politiska ledning

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning, till exempel statsvetenskap, juridik eller ekonomi. För tjänsten behöver du ha erfarenhet av arbete med styrning och uppföljning av myndigheter eller budgetarbete från Regeringskansliet. Du har även goda kunskaper i den svenska förvaltningsmodellen. Har du erfarenhet av arbete inom Utbetalningsmyndighetens verksamhetsområde är det meriterande. Erfarenhet av arbete i Hermessystemet och med den statliga budgetprocessen är också meriterande. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Dina egenskaper

För att trivas som handläggare hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga samt vara strukturerad och vara tydlig i din kommunikation. Du är lugn och stabil i stressiga situationer och trivs med att tidvis arbeta i ett högt tempo. Vidare har du hög integritet och en mycket god samarbetsförmåga. Vi ser även att du har förmågan att arbeta självständigt samt har ett strategiskt förhållningsätt. Du uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt på svenska, och du är intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet som du verkar inom.

Övrigt

Tidsbegränsad anställning, heltid, med tillträde snarast till och med mars 2025, med möjlighet till förlängning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Line Rosvall, Enhetschef, på 08-405 58 53. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 5 april 2024.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 mars 2024
  • Ansök senast: 5 april 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024