Myndighetshandläggare inom omsorgsförvaltningen, föräldrarvik

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare – södra Sveriges mittpunkt. Vår utgångspunkt är lokalt boende med globala möjligheter. Här finns bra boendemiljöer med närhet till såväl stad som landsbygd och rika möjligheter till en aktiv fritid. En traditionell kommun med spännande utmaningar tillsammans med fantastiska möjligheter. Vill du vara med på våran resa?


Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.

Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

Omsorgsförvaltningen har 650 anställda och 1200 personer som har behov av stöd i vardagen.


ARBETSUPPGIFTER
Som myndighetshandläggare inom Socialtjänstlagen, SoL och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, LSS har du ett salutogent förhållningssätt då du arbetar med utredning, bedömning och beslut samt uppföljning av insatser enligt SoL och LSS. Målgruppen är personer över 21 år som har fysisk, intellektuell eller psykisk funktionsnedsättning. Arbetet innebär att du har en nära dialog med de personer som söker insatser samt med deras företrädare. I arbetet ingår du i tvärprofessionella team och har ett nära samarbete med övriga yrkesprofessioner inom organisationen.

Du ger information och stöd till brukare, närstående och organisationer mm. Arbetet innebär också samverkan med externa samarbetspartners och myndigheter exempelvis vid vårdplaneringar. Alla myndighetshandläggare utgår från ett gemensamt myndighetskontor i centrala Alvesta. Myndighetshandläggarna har genomgått utbilning och har just påbörjat implementering av metodstödet för utredning Individens behov i centrum, IBIC.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller liknande utbildning och kompetens.
Dina personliga egenskaper är självständighet och initiativförmåga. Du är lyhörd för enskilda individers behov och har förmåga att skapa förtroendefulla möten. Du ska vara trygg och säker med att fatta myndighetsbeslut. Du är van att arbeta självständigt men kan också samarbeta med andra. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan planera och prioritera, samt har datorvana.

Körkort och tillgång till bil är ett krav.




ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Rose-Marie Eriksson
0472-154 60
Vision Michaela Månlycke
0472-595628
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Vårdförbundet Helen Roth
0472-151 06
Sjukgymnast Kicki Järvholm
0472-154 45
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Anita Skarp
0472-153 12
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Marie Skoglund-Hansson
0472-153 15
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0472-150 00
Enhetschef Lise-Lotte Ruben- Klasén
0472-59 56 31
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-15538

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Omfattning: Föräldravik 1/6- 31/12 med möjlighet till förlängning Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 20 april 2017

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

None
Alvesta, 34280

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024