OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet? Är du intresserad av myndighetsjuridiska frågor och den finansiella sektorn? Då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Finansinspektionen (FI) förstärker avdelningen Myndighetsjuridik med ytterligare en myndighetsjurist. Som myndighetsjurist har du en bred palett av arbetsuppgifter. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för intern rättslig rådgivning med fokus på förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskyddsregelverket (GDPR), upphandling, avtals- samt arbetsrätt. Du är också engagerad i arbetet med att ta fram och revidera interna styrdokument. Du tar framrättsutredningar av olika slag, svarar på remisser och medverkar i olika arbetsgrupper. Att hålla interna utbildningar kopplade till statstjänstemannarollen och det förvaltningsrättsliga området är en viktig del i rollen som myndighetsjurist. Även råd och stöd för vissa frågor kopplade till säkerhetsskydd och beredskap inom det civila försvaret ingår i rollen.
Arbetet innefattar många kontakter internt men även externt, till exempel med personer som vill ta del av handlingar och med andra myndigheter.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har juristexamen och notariemeritering
• har flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet
• har goda kunskaper i förvaltningsrätt inklusive bland annat sekretessregelverket
• uttrycker dig mycket väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har intresse för och kunskap om finansiell sektor
• har kunskap om och erfarenhet av att ha arbetat med GDPR
• har kunskap om säkerhetsskyddsfrågor och beredskapsfrågor
• har kunskap inom arbetsrätt.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• bidra till ett gott samarbete
• arbeta självständigt utifrån de värderingar och riktlinjer som styr verksamheten
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter.
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Martina Jäderlund, avdelningschef, 08-408 982 25
Sista ansökningsdag:
2023-02-06
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372