OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Finspång är den attraktiva kommunen i en spännande region där vi skapar utveckling och livskvalitet genom samverkan, öppenhet och nytänkande.
Finspångs kommun har idag drygt 22 000 invånare. Kommunen präglas av tillväxt, utveckling och befolkningsökning sedan 2009 – vilket ställer krav på såväl investeringar i infrastruktur, bostäder och fastigheter som på en utvecklingsorienterad organisation. Näringslivet domineras av högteknologiska internationella industrier. Närheten till naturen och ett stort utbud av idrotts- och motionsanläggningar, bland annat ett äventyrsbad med friskvårdsanläggning, är några av våra lokala plusvärden.
Genom Vision 30/35 siktar vi på att bli 30 000 invånare år 2035. I arbetet med detta är skolor och utbildning utpekade som centrala framgångsfaktorer. Finspångs kommun arbetar aktivt för att de globala målen för hållbar utveckling, Agenda 2030, ska prägla kommunens styrning och ledning.
Kommunen är organiserad i sektorer under en verksamhetsnämnd; kommunstyrelsen. Finspångs kommun har cirka 1 800 anställda. Vi blev utsedda till Årets Employer Branding-kommun 2018 och var nominerade till Årets kulturkommun 2018.
Beskrivning
Som biståndsbedömare på Myndighetskontoret Vård och omsorg jobbar du framför allt mot äldre personer och biståndet handlar i huvudsak om hemtjänst och särskilt boende.
Här finns sju biståndsbedömare. Gruppen är uppdelad i två team, öst och väst, utifrån kommunens geografi. I teamen och i gruppen som helhet finns ett nära samarbete. Möjlighet att få stöd i sitt arbete ges vid dagliga träffar samt vid metodmöten som hålls en gång per vecka, där vi också jobbar med kompetens och utvecklingsfrågor. Att jobba med kompetens och ständiga förbättringar, stora som små, är en del av arbetet. Du får möjlighet till extern handledning två gånger per termin.
Som biståndsbedömare är du direkt underställd myndighetskontorets enhetschef.
Arbetsuppgifter
Som biståndsbedömare har du ansvar för att utreda och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen gällande i huvudsak hemtjänst och särskilt boende. Arbetet är i huvudsak självständigt men med ett nära samarbete med kollegor. Arbetsuppgifterna är varierande med hembesök, planeringsmöten på sjukhus eller korttidsboenden och kontorsarbete med handläggning och dokumentation. Uppdraget ställer krav på flexibilitet då planeringen kan ändras från dag till dag. Arbetet handlar mycket om kontakter med kommunens utförare, sjukvården och anhöriga.
Kvalifikationer
Vi söker Dig som har examen från Sociala omsorgs-/socionomprogrammet med inriktning äldre- och funktionshindrade eller annan utbildning som kan prövas likvärdig, och som har tidigare erfarenhet av handläggning. Vi vill att Du har ett socialt intresse och att du har god kunskap om lagstiftning kring handläggning. Vi vill också att du har god samarbetsförmåga, god empatisk förmåga och personlig lämplighet för yrket. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på eget ansvar, flexibilitet och initiativförmåga.
Körkort är ett krav.
Villkor
Heltid
Dagtid med möjlighet till flextid enligt avtal.
Övrig information
Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag.
För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun.
Finspångs kommun är finskt förvaltningsområde vilket bland annat innebär att vi satsar på att ha finskspråkig personal i våra kärnverksamheter. Vi ser därför gärna sökande som har goda kunskaper i finska, eller andra språkkunskaper, som kan bidra till utveckling av våra verksamheter.
I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.