Myndighetsregistrator

Myndighetsregistrator

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Länsstyrelsen i Södermanlands län
söker en

Myndighetsregistrator
(ref.nr 112-4073-2021)

Länsstyrelsen söker en erfaren och serviceinriktad myndighetsregistrator. Tjänsten är placerad på Ärendeserviceenheten som består av 5 medarbetare och är en av två enheter vid den Juridiska avdelningen.

Enheten hanterar myndighetens inkommande post, både digitalt och fysiskt, administrerar och arkiverar handlingar. Även utlämnande av allmänna handlingar till media, medborgare samt andra myndigheter ingår. Enheten hanterar egna ärenden samtidigt som en stor del av uppdraget består i att fungera som kvalificerat stöd till hela organisationen.

Arbetsuppgifter
Som registrator kommer du att arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter på en central registratur, exempelvis posthantering, registrering, kvalitetssäkring och fördelning av ärenden samt utlämnande av allmän handling. Du kommer att följa upp och kvalitetssäkra Länsstyrelsens registrering av ärenden utifrån regelverk, strategier och rutiner.

Du är även ett stöd till myndighetens medarbetare i frågor som rör registrering av handlingar samt ha löpande kontakt med både allmänhet och verksamhet.

Du kommer dagligen att bedöma stora mängder information och fördela vidare för handläggning. Tempot kan emellanåt vara högt och det är viktigt att inte tumma på kvaliteten i arbetet. Är pedagogisk då utbildningsinsatser kan aktuellt.

Du arbetar i team tillsammans med de övriga registratorerna på enheten.

Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har:


• Avslutad gymnasieutbildning
• Diplomerad registratorsutbildning eller motsvarande
• Minst 5 års erfarenhet som registrator varav minst 3 år vid en central registratur inom stat, region eller kommun.
• God kunskap om de lagar som reglerar hanteringen av allmänna handlingar
• Goda kunskaper i MS Office
• Har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift
• Goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du har:


• Kunskap om vårt ärendehanteringssystem Platina
• Finska i tal och skrift

Stor vikt kommer läggas på de personliga egenskaperna. Vi vill att du är:


• Strukturerad och självgående med hög integritet
• Du har förmågan att prioritera arbetsuppgifter och utföra dem rätt och i tid
• Lätt att samarbeta med. Du behöver samarbeta intern i gruppen samt skapa goda relationer med övriga på myndigheten
• Prestigelös och har ett lärande förhållningssätt
• Bekväm med att ibland arbeta i högt tempo och ändå leverera
• Är trygg i din roll som registrator och trivs med att hålla en hög servicenivå med ett gott bemötande
• Kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt
• Är positiv och bidrar till ett bra arbetsklimat

Om tjänsten
Anställningen är tillsvidare. Provanställning på sex månader tillämpas. Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning beroende på uppdragets utformning.

Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

 

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför  om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

 

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier. Vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

 

Information

Mer information om arbetsuppgifterna får du av enhetschef Irene Söderberg. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (Saco-S) och Ulrika Schröder (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 20:e juni 2021. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland


Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


JO söker en registrator

JO söker en registrator

25 november 2024

25 november 2024