Myndighetsregistrator för tidsbegränsad anställning

Myndighetsregistrator för tidsbegränsad anställning

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Länsstyrelsen i Södermanlands län
söker en

Registrator
(ref.nr 112-30-2022)

Länsstyrelsen söker en serviceinriktad registrator. Tjänsten är placerad på Ärendeserviceenheten som består av 5 medarbetare och är en av två enheter vid den Juridiska avdelningen.

Enheten hanterar myndighetens inkommande post, både digitalt och fysiskt, administrerar och arkiverar handlingar. Även utlämnande av allmänna handlingar till media, medborgare samt andra myndigheter ingår. Enheten hanterar egna ärenden samtidigt som en stor del av uppdraget består i att fungera som kvalificerat stöd till hela organisationen.

Arbetsuppgifter
Som registrator kommer du att arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter på en central registratur, exempelvis posthantering, registrering, fördelning av ärenden samt utlämnande av allmän handling. Du kommer även kvalitetssäkra och följa upp registreringen utifrån regelverk, strategier och rutiner.

En central uppgift är att vägleda och fungera som stöd till myndighetens medarbetare i frågor som rör registrering av handlingar och ha löpande kontakt med allmänheten. Arbetsuppgifterna kan även komma att innehålla utbildningsinslag riktade internt på myndigheten.

Du kommer dagligen att bedöma stora mängder information och fördela vidare för handläggning. Tempot kan emellanåt vara högt och det är viktigt att inte tumma på servicen och kvaliteten i arbetet.

Du arbetar i team tillsammans med de övriga registratorerna på enheten.

I uppdraget ingår också, tillsammans med vår arkivarie, ett ansvar för våra arkiv.

Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har:


• Avslutad gymnasieutbildning
• Ett serviceinriktat förhållningssätt
• Registratorserfarenhet från verksamhet där registratur varit huvuduppdraget
• Erfarenhet från statlig förvaltning.
• God kunskap om de lagar som reglerar hanteringen av allmänna handlingar
• Goda kunskaper i MS Office
• Har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift
• Goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du har:


• Insyn i länsstyrelsen organisation
• Kunskap om ärendehanteringssystemet Platina och arkivredovisningssystemet Klara
• Finska i tal och skrift

Stor vikt kommer läggas på dina personliga egenskaper. Vi ser gärna att du:


• Är strukturerad och självgående med hög integritet
• Har förmågan att prioritera arbetsuppgifter och utföra dem korrekt och i tid.
• Har god samarbetsförmåga
• Är prestigelös och ett lärande förhållningssätt
• Är trygg i din roll som statstjänsteman och trivs med att hålla en hög servicenivå med ett gott bemötande
• Kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt
• Är positiv och bidrar till ett bra arbetsklimat

Om tjänsten
Anställningen är en visstidsanställning om 6 månader med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast. Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning och krigsplacering beroende på uppdragets utformning.

 

Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av enhetschef Irene Söderberg. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (Saco-S) och Ulrika Schröder (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).

Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan.

Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 25:e januari 2022. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.


Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Södermanlands län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 januari 2022
  • Ansök senast: 25 januari 2022

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


JO söker en registrator

JO söker en registrator

25 november 2024

25 november 2024