OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Under förutsättning att riksdag och regeringfattar beslut om föreslagen ny reglering kommer Sverige i juni få en ny myndighet - Fondtorgsnämnden.
Vill du vara med i arbetet att, tillsammans med professionella och engagerade medarbetare, utveckla fondtorget för premiepensionen och skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för Sveriges nuvarande och framtida pensionärer? Nu söker vi dig som vill arbeta som samordnare i en kunskapsorienterad och modern organisation med en viktig roll i det svenska pensionssystemet.
Fondtorgsnämnden kommer att vara en nämndmyndighet bestående av ett antal ledamöter som regeringen utser. Pensionsmyndigheten kommer att bli värdmyndighet för nämnden och som sådan upplåta lokaler samt sköta administrativa och handläggande uppgifter åt nämnden. Den nya nämnden ska ansvara för att upphandla premiepensionens fonder. Fonderna ska också löpande analyseras och granskas. För närvarande uppgår det förvaltade kapitalet på premiepensionens fondtorg till ca 2000 miljarder kronor. Fondtorgsnämnden ska ansvara för utbudet av fonder i det svenska premiepensionssystemet, där hållbarhet och kvalitet kommer att sättas i fokus.
Som myndighetssamordnare bidrar du till att ledningen på olika nivåer får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten i syfte att nå myndighetens mål. En viktig uppgift är att samordna och förbereda nämndens sammanträden och kvalitetssäkra underlag inför dessa.
Du bidrar aktivt med att samordna, stödja, planera, utveckla, förvalta och kvalitetssäkra den nya verksamhetens styrnings- och uppföljningsprocesser. I rollen ingår att driva och bereda frågor samt rapporter och föredra ärenden. Du kommer också ha en viktig roll i såväl verksamhetsplanering som verksamhetsuppföljning och även ansvara för verksamhetens årliga rapportering.
Rollen innebär många kontaktytor såväl internt som externt. Utöver kontakterna med verksamhetens ledning och nämndledamöterna, kommer du att bevaka den myndighetsöverenskommelse som reglerar vilka tjänster Fondtorgsnämnden erhåller från Pensionsmyndigheten samt vara kontaktperson gentemot Pensionsmyndigheten. Du kan också komma att samordna verksamhetens kontakter med andra myndigheter som t.ex. Regeringskansliet, Finansinspektionen, Ekobrottsmyndigheten eller Konsumentverket.
Våra arbetsformer kommer att kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk utbildning
- Minst tre års erfarenhet av liknande roll och ansvar på övergripande
myndighetsnivå i en stabsfunktion
- Aktuella kunskaper om metoder och modeller för verksamhetsstyrning
- Erfarenhet av att arbeta med analyser och utredningar, både självständigt och tillsammans med andra
- Erfarenhet av att skriva utredningar och rapporter med hög kvalitet
Egenskaper:
Du är noggrann och har en känsla för kvalitet, samtidigt som du kan balansera kvalitet med kvantitet. Du trivs av att arbeta mot uppsatta mål och har förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt. I ditt eget arbete är du trygg och självgående och har förmågan att driva ditt arbete framåt på ett metodiskt och strukturerat sätt. Du är en god kommunikatör samt besitter en mycket god samarbetsförmåga. Då tempot kan växla är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna samt att du känner engagemang och ansvarstagande för såväl arbetet som din egen utveckling.
Vid urvalet kommer vi att lägga särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Organisatoriskt kommer du att vara anställd på Pensionsmyndighetens Fondtorgsavdelning men ingå i den grupp som arbetar för Fondtorgsnämnden. Tjänstgöringsort är Botkyrka i våra nya lokaler i Tumba Bruk
Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kan komma att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast torsdag 22 maj 2022
För mer information:
Avdelningschef Erik Fransson tel. 010-454 29 14
Fackliga representanter:
SACO; Linda Modin, 010-454 33 36
ST; Helena Blomkvist, 010-454 28 53
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.