OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sekretariatet för samordning och styrning, Klimat- och näringslivsdepartementet
Vill du samordna och utveckla styrningen av några av våra viktigaste myndigheter? Har du en gedigen erfarenhet av myndighetsstyrning från Regeringskansliet och kunskaper om den statliga budgetprocessen? Vi erbjuder ett omväxlande och spännande arbete i en dynamisk miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sekretariatet för samordning och styrning ansvarar för utveckling och samordning av frågor som rör styrning och strategisk inriktning av Klimat- och näringslivsdepartementets verksamhet samt verksamhetsstöd. I detta ingår bland annat att utveckla och samordna departementets arbete med statens budget, myndighetsstyrning och förvaltningspolitiska frågor.
Arbetet bedrivs såväl självständigt som i nära samarbete med andra på sekretariatet som arbetar med budgetsamordning och myndighetsstyrning. Du förväntas bidra även i budgetsamordningen och i andra arbetsuppgifter som förekommer på sekretariatet. Du kommer också att ha nära kontakt med exempelvis departementets sakenheter och politiska ledning.
Läs mer om Klimat- och näringslivsdepartementets verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen i statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annan examen som vi bedömer som relevant. Du har mycket goda kunskaper om myndighetsstyrning och den svenska förvaltningsmodellen och har arbetat med styrning och uppföljning av myndigheter i Regeringskansliet, vilket i sin tur förutsätter att du har kunskaper om Regeringskansliets rutiner och processer. Vidare har du kunskaper om och gärna även erfarenhet av arbete med den statliga budgetprocessen. Det är meriterande med erfarenhet av arbete i statsbudgetsystemet Hermes. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att utveckla processer.
Dina egenskaper
Som person är du självgående och initiativtagande, samtidigt som du har en god samarbetsförmåga, ett gott omdöme och ser till hela verksamhetens bästa.
Du är strukturerad och bra på att planera, organisera och prioritera arbetet inom givna tidsramar. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och du är noggrann och kvalitetsmedveten även när arbetstempot är högt.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta administrativa chefen Annelie Westman. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Monica Häggkvist. Fackliga kontaktpersoner Susanne Adlercreutz, Saco och Karl Westberg, ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 maj 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35