OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Nacka tingsrätt är en domstol med ca 140 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar.
Vid tingsrättens allmänna avdelningar handläggs bl.a. brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län. Vid mark- och miljödomstolen handläggs miljömål, fastighetsmål och mål rörande plan- och bygglagen samt vattentjänstlagen.
Tingsrätten finns belägen i nya moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till centrala Stockholm.
Vi söker nu en eller flera domstolshandläggare med placering på vår allmänna avdelningar och vårt målkansli. Tjänsterna är tillsvidareanställningar med sex månaders provanställning.
Arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare hos oss ingår du i en grupp av domstolshandläggare på en avdelning alternativt på målkansli som i samarbete med domare, notarier, beredningsjurister och övrig personal ser till att mål avgörs på ett rättssäkert sätt. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar. Du arbetar med bl.a. att ta emot och registrera inkommande mål och handlingar, sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar, kalla berörda parter till förhandlingar samt expediera domar och beslut. Arbetet innebär daglig kommunikation med allmänhet, parter och ombud både i skrift och per telefon. Som vidareutveckling kan det också ingå att föra protokoll vid förhandlingar samt skriva förslag till domar och beslut.
Här kan få mer information om hur det är att arbeta som domstolshandläggare på domstol:
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/yrken-i-sveriges-domstolar/domstolshandlaggare/
Kvalifikationer
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som kan hantera olika uppgifter, människor och situationer och har ett lösningsfokuserat arbetssätt. Du är ansvarstagande och noggrann samt har känsla för service och kvalitet även under perioder med hög arbetsbelastning. Din förmåga att prioritera och planera ditt arbete är extra viktig. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete.
Du ska ha avslutad gymnasieutbildning och minst ett års erfarenhet från administrativt arbete. Vidareutbildning som juridisk handläggare och tidigare erfarenhet av handläggarroll på domstol är meriterande. Du är van vid digitala verktyg och arbetssätt. Vidare uttrycker du dig mycket väl i tal och skrift på svenska.
Testförfarande och arbetsprov kan komma att ingå som del i rekryteringsprocessen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.