OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Vill du arbeta på en arbetsplats som gör skillnad i samhället och där du kan vara med och bidra med dina kunskaper inom ekonomi och administration?
Nacka tingsrätt är en domstol med ca 150 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar.
Vid tingsrättens två allmänna avdelningar handläggs bland annat brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län. Vid mark- och miljödomstolens två avdelningar handläggs miljömål, fastighetsmål och mål rörande plan- och bygglagen samt vattentjänstlagen. Den administrativa avdelningen ger stöd åt dömande avdelningar och ansvarar för personal, ekonomi, IT, arkiv, säkerhet och service på tingsrätten.
Vi finns i moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till centrala Stockholm och arbetar kontinuerligt med att utveckla verksamheten för att vara en attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare.
Vi söker nu en ekonomiadministratör till den administrativa avdelningen. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.
Arbetsuppgifter
I rollen som ekonomiadministratör arbetar du med löpande statlig ekonomiadministration och uppdatering av budget. Arbetet sker i samarbete med den administrativa direktören och en ekonomiadministratör. Arbetet innebär många kontakter inom tingsrätten och med Domstolsverket som sköter utbetalningar, bokföring och redovisning för Sveriges Domstolar.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
- Hantering av leverantörsfakturor och -avtal.
- Uppdatering av personal- och förvaltningskostnader i budget.
- Framtagande av underlag för lönerevision.
- Uppföljning och analys av kostnader.
- Kontroll av inkommande betalningar.
- Granskning av kostnader i mål.
- Granskning av arvoden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- högskoleexamen med inriktning mot ekonomi,
- minst ett års arbetserfarenhet av ekonomiarbete med liknande arbetsuppgifter och
- goda kunskaper i Excel.
Vidare ska du ha god förmåga att uttrycka dig i svenska språket, både i tal och i skrift samt ha lätt för att lära dig olika IT system. Erfarenhet av ekonomiarbete från statlig eller annan offentlig verksamhet kan vara meriterande
Personliga egenskaper
Rollen kräver att du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt. Vidare har du god analytisk förmåga. Vi söker dig som är lätt att samarbeta med och som har ett problemlösande förhållningssätt. Din kommunikativa förmåga är god och du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Du ser positivt på förändringar och effektiviseringar och är beredd att ta på dig nya uppgifter när behoven i verksamheten förändras. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund. I rekryteringsprocessen kan det komma att ingå ett testförfarande.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via Varbi recruit där du bifogar betyg som styrker efterfrågad utbildning och arbetslivserfarenheter samt anger löneanspråk. Sista ansökningsdag: 2023-02-21.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.