Nacka tingsrätt söker en ekonomihandläggare

Nacka tingsrätt söker en ekonomihandläggare

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Vill du arbeta på en arbetsplats som gör skillnad i samhället och där du kan vara med och bidra med dina kunskaper inom ekonomi och administration?

Vi söker en ekonomihandläggare till den administrativa avdelningen på Nacka tingsrätt.

Den administrativa avdelningen ger stöd åt domstolens dömande avdelningar och ansvarar för personal-, ekonomi-, IT-, arkiv- och servicefrågor vid tingsrätten.

Nacka tingsrätt är en domstol med ca 150 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar. Vid tingsrättens två allmänna avdelningar handläggs bl.a. brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län. Vid mark- och miljödomstolens två avdelningar handläggs miljömål, fastighetsmål och mål rörande plan- och bygglagen samt vattentjänstlagen.

Vår värdegrund är att alla som arbetar här tar ansvar för sitt arbete och vårt samhällsviktiga uppdrag. Vi bidrar genom engagemang till att vara en attraktiv arbetsplats med öppenhet för nytänkande och förändring samt visar respekt mot arbetskamrater och allmänhet.

Vi sitter i nya moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till centrala Stockholm.

 

Arbetsuppgifter
I rollen som ekonomihandläggare arbetar du med löpande ekonomiadministration. Du arbetar dagligen med hantering av leverantörsfakturor och -avtal samt  granskning och attest av kostnader. Du granskar ersättningar och kostnader i mål. Därutöver kommer du att vara involverad i tingsrättens budgetarbete. Du hanterar löpande förändringar i budget både för personal- och förvaltningskostnader, sammanställer uppföljningar i budget samt tar fram ekonomiska underlag. Du har kontakt med våra leverantörer, granskar avtalsförslag och följer upp avtal. Arbetet sker i nära samarbete med den administrativa direktören och en ekonomiadministratör.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är nyexaminerad ekonom eller har annan relevant ekonomiutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst två års arbetserfarenhet av administrativt arbete, gärna inom ekonomi och offentlig förvaltning. Du ska vara en van datoranvändare med mycket hög kompetens i Officepaketet, särskilt i Excel. Tidigare erfarenhet från budgetarbete på en domstol kan vara meriterande.

Som person är du noggrann, strukturerad och ansvarstagande. Du har ett effektivt arbetssätt och god samarbetsförmåga. Du är också positiv, flexibel och prestigelös. Du har lätt för att lära, är analytisk och pedagogisk samt har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Du trivs med omväxlande arbetsuppgifter, har ett driv och en vilja att utvecklas i din roll och är beredd att ta på dig nya uppgifter när behoven i verksamheten förändras.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och etnisk bakgrund.  

Testförfarande kommer att ingå som urvalsmetod i rekryteringsprocessen.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nacka tingsrätt
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2022
  • Ansök senast: 7 oktober 2022

Liknande jobb


21 november 2024