Nämdsekreterare med utredningsuppdrag

Nämdsekreterare med utredningsuppdrag

Arbetsbeskrivning

Markaryds kommun är en naturnära och välskött, småländsk gränsbygd, här växer och utvecklas människor och företag i en kreativ och hållbar miljö.
Vårt uppdrag är att skapa goda förutsättningar för alla medborgare, besökare och näringsidkare i vår kommun. Samverkan med den ideella sektorn och näringslivet är således en viktig del av vårt utvecklingsarbete.
Som arbetsgivare vill vi se och ta vara på möjligheter. Det skapar potential att bygga och utveckla kommunen tillsammans, för det är just tillsammans som vi gör varandra bättre. Engagemang, tillit, tillsammans – det är vår värdegrund och den tar vi på stort allvar. Hos oss finner du kompetenta och engagerade kollegor och chefer. Som vår medarbetare tror vi på dig, stöttar dig i ditt uppdrag och välkomnar dig att bli en del av en positiv gemenskap.
Markaryds kommun söker nämndsekreterare tillika utredare till kommunstyrelseförvaltningen. Som nämndsekreterare har du en nyckelroll i vårt arbete inom nämdskansliet men är i ditt dagliga arbete i första hand kopplad till socialnämndens ansvarsområde. Vi är ett kreativt och handlingskraftigt team som värdesätter samarbete, kvalité och glädje på jobbet. Vi delar erfarenheter och kunskaper med varandra och tillsammans gör vi varandra och Markaryds kommun bättre.

Ditt nya jobb
Du kommer att ha din arbetsplats på kommunstyrelseförvaltningen och kommer att ha ett mycket nära samarbete med kommunsekreteraren, förtroendevalda, förvaltningschef och personal inom socialförvaltningen. Förutom nämndsadministrationen kommer du att arbeta med utredningar både inom socialnämndens och kommunstyrelseförvaltningens ansvarsområde. Förutom socialnämnden kommer du även vid behov att tjänstgöra som sekreterare vid kommunfullmäktige, kommunstyrelsens arbetsutskotts och kommunstyrelsens möten. I tjänsten ingår även ansvar som registrator och posthantering.

Arbetsuppgifter
Att arbeta som nämndsekreterare/utredare innebär att du har en viktig serviceroll både internt och externt. Du är en grundläggande kugge i den demokratiska processen gällande offentlighet, insyn och allmänna handlingar. Du kommer vara en del av vår professionella, kunniga och trevliga stab som stöttar förvaltningen och politiker.
Som nämndsekreterare ansvarar du för att arbetet i nämnden genomförs på ett smidigt och korrekt sätt. Du hjälper förvaltningschef, nämndordförande och handläggare med allt från att boka och bereda möten, sammanställa beslutsunderlag, skicka kallelser, skriva protokoll, genomföra justering, anslå protokoll och expediera beslut.
Som registrator arbetar du dagligen med förvaltningens akt- och ärendehantering med ansvar för offentlighets- och sekretessfrågor, diarieföring och posthantering. Kommunens diarieföring sker i Evolution. Arkiveringen ligger på registratorns ansvar.
I olika utredningsuppdrag arbetar du självständigt och tar de kontakter du behöver för att komma vidare i arbetet. Du kommer att i denna roll att ibland vara föredragande i nämnd. I ditt arbete ger du även råd och stöd inom ditt arbetsområde till chefer och medarbetare i juridiska eller nämndspecifika frågor.

Vilka är vi?
Tillsammans gör vi varandra bättre – det är vår vision och vi tar den på allvar. Hos oss möter du kompetenta kollegor och engagerade chefer som tror på vikten av att arbeta tillsammans med engagemang och tillit. Som medarbetare hos oss kommer du möta en positiv och välkomnande stämning.

Vem är du?
Att vilja vara med och bidra till ett serviceinriktat och strukturerat administrativt stöd till alla i organisationen bör vara din drivkraft. Du har lätt för att möta människor på ett prestigelöst och öppet sätt. Du gillar att serva andra människor men lockas även av att driva egna ärenden och är självständig i att skaffa dig de kunskaper och kontakter du behöver för att utföra dina uppdrag. Du talar och skriver mycket god svenska och är både erfaren och orädd att arbeta i administrativa IT-system. Du sätter en ära i att vara det goda stödet till såväl förtroendevalda som chefer, kollegor och kommunens medborgare. Att ge god service förväntas vara en stark drivkraft hos dig. Personliga kompetenser värderas högt.

Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning (t ex statskunskap, juridik, samhällsvetenskap) eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Eftersom nämndens- och förvaltningens administrativa verksamhet till stor del styrs av kommunallag, socialtjänstlag, förvaltningslag samt offentlighets- och sekretesslagen, dataskyddslagen m fl behöver du ha en grundläggande kunskap inom dessa område. Erfarenhet av nära arbete med politiker är meriterande liksom erfarenhet av liknande arbete.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, sista ansökningsdag är 2023-03 29.

Under rekryteringsprocessen undanber sig Markaryds kommun kontakt med mediesäljare, rekryteringskonsulter och liknande. Fackliga företrädare kan nås via kommunens växel 0433-720 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Markaryds kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2023
  • Ansök senast: 29 mars 2023

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024