OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nämndemansgården i Sverige AB är ett av Skandinaviens äldsta och största företag som bedriver behandling, rådgivning samt utbildning gällande alkohol- och drogproblematik. Nämndemansgården är idag rikstäckande och har ca 200 medarbetare från Umeå i norr till Malmö i söder. Till affärsområde offentlig sektor söker vi nu föreståndare/platschef till Rönneholms kvinnobehandling i Stehag.
Nämndemansgården i Sverige AB går nu in i en expansionsfas med vår nystartade konsulentstödda familjehemsverksamhet. I dagsläget arbetar 3 personer på enheten runt om i Sverige och vi söker nu en till medlem till vårt team!
Vår verksamhet fördelar sig i dagsläget mellan två av våra kontor, Uppsala och Malmö. Då vi söker dig som är rätt för arbetet erbjuder vi möjlighet att antingen arbeta hemifrån din bostad eller utifrån någon av våra 20 verksamheter runt om i landet. Det vill säga; lokalisering är inte det viktigaste!
Dina arbetsuppgifter:
Som familjehemskonsulent på Nämndemansgården i Sverige AB ansvarar du för ett antal familjehem. Detta varierar utifrån komplexitet men som max 10 stycken. Din uppgift är att handleda, stödja och utbilda familjehemmen. Detta sker löpande inför, under och efter en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare.
Vår spetskompetens ligger inom ramen för missbruk och beroende vilket gör att vi förutom att arbeta med barn och unga även tar emot vuxna i många av våra familjehem. Vår ambition är att vår familjehemsverksamhet ska samverka med våra Rehabcenters som ligger runt om i Sverige då insatserna i många fall är relaterade till varandra vilket gör att samarbetsförmågan är av största vikt.
Som familjehemskonsulent arbetar du med:
- Rekrytering och utredning av familjehem
- Placeringsförfrågningar och matchning
- Kundkontakter och marknadsföring
- Att utbilda familjehem
- Stöd och handledning till familjehem
- Dokumentation och rapportering
Arbetet som familjehemskonsulent innefattar resor (både korta och längre resor) då våra familjehem finns runt om i Sverige. Verksamheten kommer region indelas i en kommande fas. I dagsläget sker det mesta digitalt utifrån Covid-19 situationen. I tjänsten ingår även beredskap, just nu var 3:e vecka.
Vi söker dig som:
- är socionom eller motsvarande
- har erfarenhet av familjehemsvård (som familjehemskonsulent eller familjehemssekreterare)
- har god kännedom om socialtjänstlagen, LVU, LVM, BBIC samt IBIC.
- har utbildning kring utredningsprocessen samt gärna erfarenhet av Vinjetten
- har utbildning/erfarenhet av att handleda individ och grupp
- har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på
- har god datorvana
- har B-körkort
- Ett upparbetat nätverk med familjehem är meriterande.
Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet.
Då du primärt arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Ett krav är att du kan jobba effektivt, strukturerat. självständigt och klarar att möta deadlines samt är kommunikativ. Dina närmaste kollegor har du förmodligen kontakt med via Teams eller Skype varje vecka och ambitionen är att hela teamet träffas fysiskt en gång per månad.
Individuell lönesättning och förtroendearbetstid tillämpas i denna anställning.
Krav:
Körkort:
* B (Personbil)
Tillgång till:
* Personbil