Nämndsamordnare

Nämndsamordnare

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 260 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.



Om oss

Kansliet kan ses som navet för den demokratiska processen.

Kansliet ansvarar för nämndservice inom kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges verksamhetsområde, ärendehantering samt utvecklingen av densamma. Tyngdpunkten i kansliets ansvarsområde är det direkta stödet till de centrala politiska organen, från postöppning och ärenderegistrering via beredning och politisk behandling till arkivläggning. Ett viktigt kommande utvecklingsarbete är att ta fram och implementera styrdokument för synkronisering av kommunens nämndarbete och dokument- och ärendehantering som berör alla delar i ärendeprocessen.

I kansliet ingår idag nämndadministration, registratur, stadsarkiv samt e-arkiv. På kansliet är vi, i våra respektive roller, beroende av varandra och strävar mot samma mål. För oss är helheten större än summan av delarna. Det är också därför vi hjälps åt i arbetstoppar och kan gå in för varandra vid behov.

Kansliet är också ansvariga för genomförande av allmänna val.

 

Arbetsuppgifter

I rollen som nämndsamordnare förväntas du vara delaktig i den dagliga driften av verksamheten genom att vara nämndsekreterare åt två av kommunstyrelsens utskott samt valnämnden, då med ansvar för avstämning kring ärenden med berörda handläggare och chefer, utskick av kallelser, sammanträdesplanering och protokollskrivning. Viss registratur kan förekomma. Uppdraget innebär också att du ska delta i och stödja arbetet med modernisering och effektivisering av rutiner och arbetssätt på kansliet samt ansvara för att utvecklingsarbetet kring ärendeprocessen implementeras och efterlevs. Du förväntas också leda och delta i kommungemensamma projekt inom verksamhetsområdet, ansvara för omvärldsbevakning samt att vara ett stöd till kanslichefen i ärendeberedning till kommunstyrelsen.  

Vem är du?

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap eller en annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som adekvat för tjänsten. Kunskaper om relevant lagstiftning, främst kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen är av stor vikt. Kunskaper om GDPR/personsuppgiftslagstiftning samt kunskaper om arkivlagen är också en framgångsfaktor för att lyckas i tjänsten. Har du har genomgått en ledarskapsutbildning ser vi detta som meriterande.

Du har erfarenhet av att ha arbetat i en offentlig och politiskt styrd organisation. Du har flerårig erfarenhet som nämndsekreterare med samordningsansvar och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att ha varit ställföreträdande kanslichef. Du har haft ansvar för att utveckla rutiner och arbetssätt kring ärendehantering och nämndprocess och arbetat med direkt stöd till förtroendevalda. Du har gärna erfarenhet av att ha planerat och genomfört allmänna val. Har du erfarenhet och förmåga av att leda och samordna projektorienterat utvecklingsarbete ser vi detta som mycket meriterande.

Vi ser att du har kunskaper om ärendehanteringssystemet W3D3 eller liknande system samt publiceringsverktyg för förtroendevalda. Du har en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Personliga egenskaper

Vi ser gärna att du är en noggrann, trygg och stabil person som är bra på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du håller tidsramar och arbetar tills arbetsuppgiften är utförd. Det är särskilt viktigt att du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandarder och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. Vidare är det viktigt att du förstår din roll, men ser helheten för verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är lugn och kontrollerad i påfrestande situationer och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor.



Vi planerar att genomföra vår första intervjuomgång under v 26.

 

 



%MCEPASTEBIN%%MCEPASTEBIN%

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunkontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juni 2020
  • Ansök senast: 19 juni 2020

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024