Nämndsamordnare

Nämndsamordnare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till att skapa Sveriges bästa hälso- och sjukvård och ett hållbart samhälle med tillväxt i hela Västra Götaland? I Västra Götalandsregionen finns fem patientnämnder vars uppgift är att stödja och hjälpa enskilda patienter samt bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Patientnämndernas verksamhet regleras i lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården. Till nämndernas uppgift hör också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som vårdas enligt tvångslagstiftning inom Hälso- och sjukvården.



Till patientnämndernas kansli söker vi nu en nämndsamordnare, på heltid 100 %, tillsvidare.

Beskrivning
Vi söker en engagerad, ansvarsfull och positiv nämndsamordnare till ett omväxlande arbete i en mindre förvaltning. Arbetet innebär kontakter med politiker och tjänstemän, det kräver en flexibel och noggrann organisatör med utmärkt datorvana. Du kommer att ingå i förvaltningens ledningsstöd och arbeta under förvaltningschefen.

Som nämndsamordnare svarar du för att den politiska ärendehandläggningsprocessen är effektiv och kvalitetssäker. Du, samt ytterligare en nämndsamordnare, är huvudansvariga för all nämndadministration och dokumentation för fem patientnämnder. Arbetet innebär beredning, praktisk planering och protokollföring av nämndsammanträden och presidiedialoger. I arbete ingår även planering och uppföljning av nämndernas informations- och återföringsaktiviteter.

I din roll kommer du även ha förvaltningsövergripande arbetsuppgifter såsom att planera och koordinera arbetet med verksamhetens budgetplanering, delårs- och årsredovisningar, månadsrapporter som läggs in i Plan & Styr, samt internkontroll.

Du är sakkunnig i ärendehanterings- och diariesystemet Public 360 och svarar för koordinering av den politiska beredningsprocessen i systemet. Övrigt förekommande är att sköta driften av förvaltningens så kallad ”gemensam ingång” för allmänna handlingar. Resor inom Västra Götaland är frekvent förekommande i tjänsten.

Kvalifikationer:

- Några års erfarenhet av arbete som nämndsamordnare/nämndsekreterare.
- Relevant högskoleutbildning, gärna inom offentlig förvaltning.
- Dokumenterad kunskap och erfarenhet av kommunal förvaltning och politisk styrning, t ex genom arbete i kommun eller landsting i en administrativ befattning.

Väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Utmärkt datorvana och erfarenhet av Microsoft Office. Kunskaper om allmänna handlingar, diarieföring och dokumenthantering.

Meriterande är
Vana att formulera formella skrivelser. Erfarenhet av arbete i diarie- och ärendehanteringssystem, gärna Public 3602 Kompetens gällande utvecklingsarbete och verksamhetsuppföljning. B-körkort eftersom arbetet innebär en del resor i regionen

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet såsom resultat och serviceinriktad, god samarbetsförmåga, ett gott omdöme samt ett positivt förhållningssätt.

Det är viktigt för oss att du kan arbeta utifrån vår värdegrund:

- Tillsammans gör vi varandra framgångsrika.
- Vi lyssnar in. Vi lyssnar av.
- Feedback bidrar till vår utveckling.

Övrigt
Som en av Sveriges största arbetsgivare kan vi erbjuda rätt person goda karriär- och utvecklingsmöjligheter. Hos oss får du chansen att utföra ett meningsfullt arbete för samhället och bidra till Västra Götalandsregionens vision ”det goda livet”.

Vi eftersträvar jämlikhet för alla medarbetare, att de trivs på arbetsplatsen och värnar om en god balans mellan arbetsliv och privatliv.


Läs om våra förmåner: https://www.vgregion.se/jobba-i-vgr/dinaformaner/

Läs mer om vår verksamhet här: http://www.vgregion.se/om-vgr/

Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Vill du veta mer om VGR kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion


Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.


Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Yvonne Tellskog
tfn 010-441 04 95,
Förvaltningsjurist Mona-Lisa Dahlberg
tfn 010-441 20 09
Utredningssekr Margareta Nygårds
tfn 010-441 20 06
Utredningssekr Margareta Lönn
tfn 010-441 36 02
Yvonne Tellskog, förvaltningschef
010-441 04 95, v. 26-27
Mona-Lisa Dahlberg, förvaltningsjurist
010-441 20 09, v.28-30
Petter Wrenne, nämndsekreterare
010-441 20 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Patientnämndernas kansli
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 januari 2022
  • Ansök senast: 31 januari 2022

Besöksadress

Diariet, Regionens Hus
None

Postadress

Diariet, Regionens Hus
Mariestad, 54287

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024