OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Verksamheten Planering, analys och utvärdering ger ledningsstöd till Välfärd Gävles tre nämnder och sektorledning, chefsstöd till chefer på olika nivåer i organisationen samt verksamhetsstöd. I verksamheten ingår utredning, statistik och analys, kvalitetsutvärdering, ledningssystem, juridiskt stöd, nämndsamordning, ekonomi och redovisning, beställarfunktion för externa utförare, stöd och tillsyn inom kommunal hälso- och sjukvård samt socialt arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Är du noggrann och strukturerad och gillar att arbeta med avancerad administration? Då kanske just du är den nämndsamordnare som vi söker till Välfärd Gävle - gör Gävle i händelsernas centrum!
Som nämndsamordnare hos oss på Välfärd Gävle kommer du att arbeta tillsammans med andra nämndsamordnare mot sektorns tre nämnder; Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden och Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden. Du kommer att ha huvudansvaret för Socialnämnden samt Socialnämndens individ- och myndighetsutskott.
Du kommer att ansvara att nämndsprocessen samordnas och kvalitetssäkras. Du kommer att ge specialiststöd i processen till politiker och tjänstemän och du är länken mellan politikerna och tjänstemännen och ansvarar för att granska och säkerställa kvaliteten på de skriftliga underlag som går till nämnden. Du kommer att delta i nämndsprocessens alla delar och ha en viktig roll vid nämndens sammanträden och olika beredningsforum.
Du kommer att ha en viktig och central roll för nämndsadministrationen. I ditt arbete kommer du bland annat att ansvara för att samordna och administrera nämndprocessen, granska och kvalitetssäkra underlag, skapa kallelser, föra protokoll samt övrigt kvalificerat administrationsarbete som ingår i tjänsten som nämndsamordnare. Du kommer arbeta med offentlighets- och sekretessärenden, dokumenthantering och delegationsfrågor. En del av rollen kommer även innefatta att utreda och bereda ärenden.
Som nämndsamordnare kommer du ha en betydelsefull roll i utvecklingen och samordningen av de administrativa rutinerna med de övriga delarna i sektorn. Genom din kompetens driver du aktivt förbättringsarbetet för sektorns nämndsadministration och du håller regelbundet i utbildningar för sektorns anställda om hur nämndprocessen fungerar.
Du kommer att arbeta nära de övriga nämndsamordnarna, sektorchef och sektorledning samt nämndens ordförande och du ingår i nätverket för Gävle kommuns övriga nämndsamordnare.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen med inriktning mot statsvetenskap, juridik eller annat samhällsvetenskapligt område eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Rollen kräver att du kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift i det svenska språket samt har goda IT-kunskaper.
Vi söker dig som har goda kunskaper om lagar och förordningar som styr offentlig förvaltning såsom kommunallagen, förvaltningslagen och regelverk kring hantering av allmänna handlingar. Du har erfarenhet av avancerad administration. Det är önskvärt om du har erfarenhet av Platina, som är kommens ärende- och dokumenthanteringssystem. Det är meriterande om du har erfarenhet av politiska processer i en politisk styrd organisation.
Som person är du strukturerad, du har förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du är en skicklig samordnare med god samarbetsförmåga, du har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. Du är en person som trivs med att arbeta i en roll där förutsättningarna kan förändras, samtidigt som du kan hantera vissa rutinartade arbetsuppgifter. Du visar på mognad, integritet och har en analytisk läggning. Du har vana av digital ärendehantering och sammanträdesteknik.
Utifrån att du kommer arbeta med avancerad administration är det av vikt att du är noggrann och trygg i ditt sätt att arbeta välorganiserat, vilket innebär att du kan hålla en god planering och prioritering av ditt arbete. Du har förmågan att skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt har förmågan att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du uppbär en skriftlig säkerhet i både tal och skrift. Du trivs med att vara den administrativa experten inom ditt område, vilka kunskaper och erfarenheter du gärna delar med dig av. Du är en person som tar initiativ i sociala sammanhang. I dina kontakter ger du en god service samt har en förmåga att skapa förtroendefulla relationer.
Arbetet erbjuder dig en flexibilitet och variation av arbetsuppgifter vilket kräver att du kan arbeta och leverera utifrån tidsramar där du har förmågan att prioritera utifrån ett helhetsperspektiv.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.