OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Täby kommun söker nämndsamordnare med inriktning miljö- och hälsosskydd
Till kommunledningskontorets kansli söker vi nu en nämndsamordnare som huvudsakligen kommer att arbeta mot Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd. Är det dig vi letar efter? Kanslienheten består av centralt viktiga funktioner så som nämndsamordnare, registratorer och arkivarier samt överförmyndarkansliet.
Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd är Täby kommuns och Vaxholm kommuns gemensamma miljö- och hälsoskyddsmyndighet. Myndigheten handlägger ärenden inom miljö och hälsoskydd och utövar tillsyn enligt alkohollagen och tobakslagen. Nu söker vi en nämndsamordnare med intresse av att jobba i offentlig förvaltning och som vill arbeta nära de förtroendevalda och kommunledningen.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget innebär att du är en viktig del i den kommunala beslutsprocessen där du ansvarar för den administrativa processen, huvudsakligen men inte uteslutande för Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddsnämnd (SRMH). Vidare ansvarar du för två utskott som ligger under stadsbyggnadsnämnden, Lov- och tillsynsutskottet samt Miljö-, drift och trafksäkerhetsutskottet. Det innebär att du deltar i nämndens och utskottens beredning i olika faser, såsom protokollskrivning och beslutsexpediering liksom dokumenthantering, viss registrering, akthållning, administration och formalia kring beslutsunderlag. Du samordnar framtagandet av ärenden tillsammans med andra handläggare och experter samt utgör länken mellan verksamhetschefen och de handläggare som svarar för beredning av ärenden.
Målsättningen är att nämnden och utskotten ska få underlag av god kvalitet och att nämndens arbete ska löpa smidigt och korrekt. I detta har du en nyckelroll genom att väva ihop beredningsprocessen och följa ärendets gång. En viktig del i rollen är därför planering av ärenden samt samordning och bevakning av ärenden som ska vidare till högre instanser så som kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Arbetet är i huvudsak självständigt men du kommer även att delta i olika arbetsgrupper och projekt. Det tillkommer administration av andra nämnder, utskott och råd. Arbetet omfattar heltid och i huvudsak dagtid, men nämndernas sammanträden och delar av beredningsprocesserna är förlagda till kvällar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller liknande. Du har goda IT-kunskaper och gärna erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem. Vi ser gärna att du har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation. Kunskaper inom det kommunalrättsliga området och/eller erfarenhet av ärendehandläggning ses som meriterande.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift på svenska, där det du skriver ska vara stringent och fånga det väsentliga. Som person är du strukturerad, noggrann och har hög arbetskapacitet. Goda resultat är viktigt för dig och du håller uppsatta tidsfrister. Den samordnande funktionen med flera olika kontaktytor fordrar att du är lyhörd och kan anpassa din kommunikation till dem du pratar med. Din samarbetsförmåga är god samtidigt som du är bra på att arbeta ensam och driva ditt projekt i mål. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad kan Täby kommun erbjuda dig?
Vi kan erbjuda dig ett intressant och stimulerande arbete i en spännande organisation då vi är en kommun i stark tillväxt. Som nämndsamordnare arbetar du i en dynamisk miljö med goda förutsättningar för lärande och meningsfulla arbetsuppgifter. Nämndsamordnarna har ett nära samarbete och erfarenhetsutbyte sinsemellan. Dessutom består kommunkansliets medarbetare av ett härligt, välbalanserat gäng och vi garanterar dig en trygg och rolig arbetsplats där du får möjlighet att utveckla och utvecklas. Under våren 2017 flyttade Täby kommun till det nybyggda kommunhuset, som ligger i nära anslutning till Täby centrum. För information om våra förmåner, läs gärna vidare på www.taby.se/ledigajobb.
Övrigt
Intervjuerna genomförs löpande, sista ansökningsdag är den 12 oktober.
Har du frågor på tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig kanslichef Camilla Carlén via camilla.carlen@taby.se.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.