OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Täby kommun söker en nämndsamordnare tillika valsamordnare till valnämnden och kanslienheten.
Till kommunledningskontorets kansli söker vi nu en nämndsamordnare tillika valsamordnare till valnämnden respektive kanslienheten, som huvudsakligen kommer att arbeta med nämndadministration gentemot valnämnden och planera, samordna och genomföra de allmänna valen och Eruropaparlamentsvalet. Eruroparlamentsvalet 2024 är på intågande och arbetet har redan startat. Är det dig vi letar efter? Kanslienheten består av centralt viktiga funktioner så som nämndsamordnare, registratorer och arkivarier samt överförmyndarkansliet.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget som nämndsamordnare innebär att du är en viktig del i den kommunala beslutsprocessen där du ansvarar för den administrativa processen, huvudsakligen men inte uteslutande för valnämnden. Du deltar i nämndens beredning i olika faser, såsom protokollskrivning och beslutsexpediering liksom dokumenthantering, viss registrering, akthållning, administration och formalia kring beslutsunderlag. Du samordnar framtagandet av ärenden tillsammans med andra handläggare och experter samt utgör länken mellan verksamhetschefen och de handläggare som svarar för beredning av ärenden. Målsättningen är att nämnden ska få underlag av god kvalitet och att nämndens arbete ska löpa smidigt och korrekt. I detta har du en nyckelroll genom att väva ihop beredningsprocessen och följa ärendets gång. En viktig del i rollen är därför planering av ärenden samt samordning och bevakning av ärenden som ska vidare till högre instanser så som kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Uppdraget som valsamordnare innebär att du koordinera, planerar, stöttar och genomför de allmänna valen och europaparlamentsvalen. Nästa Euuropaparlamentsval är 2024 och nästa allmänna val är 2026. Du har en samordnande roll och tar aktiv del i det praktiska arbetet kring valets samtliga delar där du förbereder underlag till valnämnden, säkerställandet lämpliga vallokaler och förtidsröstningslokaler, rekrytering och utbildning för röstmottagare. Du kommer även att ha administrativa uppgifter kopplade till valet och är nyckelpersonen på kommunen gällande kunskap om och för den operativa verksamheten såväl som kontaktperson med både interna och externa parter.
Arbetet är i huvudsak självständigt men du kommer även att delta i olika arbetsgrupper och projekt. Det tillkommer administration av andra nämnder, utskott och råd då vi på kanslienheten stöttar och hjälper varandra i det dagliga arbetet. Arbetet omfattar heltid och i huvudsak dagtid, men nämndernas sammanträden och delar av beredningsprocesserna är förlagda till kvällar. Arbetet som valsamordnare bedrivs periodvis i ett högt tempo, framförallt när valet närmar sig och innebär kvälls- och helgjobb i samband med valet. Valkansliet använder Kaskelot som IT-stöd vilket kommer att bli ett centralt verktyg för ditt uppdrag. För nämndshandlingar använder vi ärendehanteringssystemet Evolution och hantering av handlingar via Netpublicator.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller liknande, alternativt motsvarande yrkeserfarenhet. Du har goda IT-kunskaper, gärna ha erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem, god datorvana och du behöver kunna uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift. I uppdraget som valsamordnare behöver du ha B-körkort. Det är meriterande om du tidigare har arbetet med valarbete på strategisk nivå, organisering av allmänna val inom en kommun eller på länsstyrelse samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation samt har erfarenhet av projektledning.
Som person behöver du vara mycket strukturerad, självständig och initiativtagande. Du måste kunna prioritera samt ta till dig ny information snabbt. Du bör tycka det är roligt och givande att arbeta med människor, med politik och för ett demokratiskt syfte. Den samordnande funktionen med flera olika kontaktytor fordrar att du är lyhörd och kan anpassa din kommunikation till dem du pratar med. Din samarbetsförmåga är god samtidigt som du är bra på att arbeta ensam och driva ditt projekt i mål. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad kan Täby kommun erbjuda dig?
Vi kan erbjuda dig ett intressant och stimulerande arbete i en spännande organisation då vi är en kommun i stark tillväxt. Som nämndsamorndare och valsamordnare arbetar du i en dynamisk miljö med goda förutsättningar för lärande och meningsfulla arbetsuppgifter. Kommunkansliets medarbetare har ett nära samarbete och erfarenhetsutbyte sinsemellan, dessutom består vi av ett härligt, välbalanserat gäng och vi garanterar dig en trygg och rolig arbetsplats där du får möjlighet att utveckla och utvecklas. Under våren 2017 flyttade Täby kommun till det nybyggda kommunhuset, som ligger i nära anslutning till Täby centrum. För information om våra förmåner, läs gärna vidare på www.taby.se/ledigajobb.
Övrigt
Tjänsten är en heltidstjänst och kan starta omgående eller efter överenskommelse.
Intervjuerna genomförs löpande, sista ansökningsdag är den 24 februari 2023.
Har du frågor på tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig kanslichef Camilla Carlén.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.