Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

I vår kommun finns en livskvalitet utöver det vanliga. Vårt världsarv Höga Kusten inspirerar dig som gillar en dramatisk natur med många upplevelser och stor frihetskänsla. Kramfors är en trygg småstad med bra service som gör din vardag enkel. När du ska resa finns tåg och flyg nära tillhands och tar dig snabbt både mot norr och söder. Kommunen är Kramfors största arbetsgivare med många olika yrken. Kommande pensionsavgångar och ett ökat personalbehov har legat till grund för att Kramfors kommun nyligen antog ett nytt personalpolitiskt program. Programmet sträcker sig till 2020 och innebär bland annat ett ökat fokus på kompetensförsörjning. I Kramfors arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare och har 2016 blivit utsedd till en av Sveriges 50 mest spännande arbetsgivare i offentlig sektor.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som nämndsekreterare är under förändring i vår kommun. Vi startar upp ett arbete med att hitta nytt arbetsätt för att utforma en förenklad och digitaliserad nämndadministration. Arbetet som nämndsekreterare innebär att du tillsammans med kollegor på enheten kommer att arbeta med administrativa uppgifter kring sammanträden i våra kommunala nämnder eller bolag. I dina arbetsuppgifter ingår även att utföra utredningsarbete och handlägga ärenden av skiftande karaktär.
Du ger kommunens förvaltningar råd i frågor som rör offentlighet och sekretess samt dokumenthantering. Uppdraget kommer att variera utifrån de behov av stöd och service som finns. I den grupp du kommer att arbeta finns förutom dig även registrator, kommunsekreterare, samt samhällsvägledare. I arbetet kommer du att ha nära kontakt med förtroendevalda, förvaltningsledningar och handläggare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk utbildning som statsvetare eller annan relevant utbildning inom området. Du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete och hela eller delar av kommunala nämnders/ bolags administration. Du är en noggrann, lösningsorienterad och drivande organisatör med god datorvana och har lätt för att uttrycka dig både i tal och i skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av dokumenthanteringssystem, eftersom du både förväntas stödja och utbilda andra i systemet. Det är meriterande om du har erfarenhet med att arbeta i en digitaliserad process för nämnd- och styrelseärenden. Har du goda kunskaper om förvaltningslag, kommunallag, arkivlag, offentlighets- och sekretesslag och tryckfrihetsförordning ser vi även detta som meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Kramfors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas däremot vid begäran.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-strateg Mikael Gidlöf
0612-808 09
HR-konsult Maria Nilsson

Kommunikationschef Nina Ulander

Avdelningschef Stöd och Service Stefan Billström

Chef ledningsstab Anita Bergström
0612 80 101
Upphandlare Anita Åberg
0612 80 150
Chef Administrativa enheten Majvor Byström
0612-80185
Vision Karin Sjölund
0612-800 00vx
Chef ledningsstab Anita Bergström
0612 80 101
Kommunsekreterare Jenny Gardtman
0612 80 137

Sammanfattning

Besöksadress

87280 Kramfors
None

Postadress

None
Kramfors, 87280

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024