Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Värnamo kommun mitt i Småland är en tillväxtregion och har ett framgångsrikt näringsliv och en hög sysselsättning. Vi är utsedda till Årets kommun 2016 bland annat tack vare en strategisk satsning på bredbandsutbyggnad och delaktighet. Även goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med 34 400 invånare. Vår vision är: "Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen - 40.000 invånare år 2035".

Nämndsekreterare

Välkommen att söka tjänsten som nämndsekreterare på medborgarförvaltningen i Värnamo kommun.



Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare har du en betydelsefull roll i förvaltningen där du är den viktiga länken mellan förvaltning och politik. Du ska säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagstiftning och kommunens fastställda styrdokument. Du har ansvar för hela nämndsadministrationen kopplat till medborgarnämnden och sociala utskottet samt för ärendeprocessen från inkommen/upprättad handling till arkivering.

Ansvaret som nämndsekreterare innefattar bland annat dokumenthantering, registrering, upprättande av kallelser, protokollskrivning och expediering av beslut. Du genomför utbildningar/handleder i förvaltningen inom berörda områden och utgör ett stöd till chefer och handläggare i att formulera olika typer av skrivelser, beslutsunderlag och yttranden så att de blir korrekta.

I arbetsuppgifterna ingår även att hantera medborgarnämndens information på kommunens webbsida samt förvaltningens sidor på intranätet. I arbetet ingår att ha många och viktiga kontakter med medborgare, politiker, tjänstemän inom kommunen, myndigheter samt domstolar.

Du kommer att ingå i medborgarförvaltningens stab och förvaltningschefen blir din närmsta chef. Du medverkar också i en samverkansgrupp med övriga nämndsekreterare i kommunen som tillsammans arbetar för att skapa en enhetlighet i nämndsekreterararbetet.



Kompetens och erfarenhet
Du har högskoleutbildning inom tex. offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Kunskap om aktuella verksamhetsområden inom socialtjänsten och dess lagstiftning samt erfarenhet från liknande arbete i en politiskt styrd organisation och kunskap om kommunal- samt förvaltningslag är meriterande.
Du har mycket goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i komplexa frågor i såväl tal som skrift.
Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du har god vana och ser en utmaning i att hantera många förekommande uppgifter och processer samtidigt. . För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva dina processer vidare.
Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Evolution är meriterande.


Du har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och är strukturerad även under arbetstoppar. Du tar själv initiativ till att skapa nya kontakter och bygga relationer som möjliggör gott samarbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Anställningsform Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad Heltid 100 %

Tillträdesdag Enligt överenskommelse

Upplysningar Förvaltningschef Heidi Skov Ragnar, tfn 0370-37 78 20
Facklig företrädare: Via kommunens växel, tfn 0370-37 70 00

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Ansökan Sista ansökningsdag: 20-05-03

Lön Vi tillämpar individuell lönesättning

Du söker tjänsten via knappen Sök tjänst

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Värnamo kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 april 2020
  • Ansök senast: 3 maj 2020

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024