OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Degerfors erbjuder en kombination av den lilla ortens fördelar med närhet till god kommunal service och friluftsliv och med kommunikationer som gör att du är i huvudstaden på mindre än två timmar. I Degerfors arbetar vi aktivt för entreprenörskap och växande företag, centrumutveckling och attraktiv boendemiljö. Arbetsgivaren Degerfors kommun har ca 700 medarbetare, fördelat på fyra förvaltningar. Vår personalpolitiska vision bygger på att vi trivs på jobbet! Degerfors kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare och ska erbjuda goda förutsättningar för medarbetarna att känna trivsel, arbetsglädje, yrkesstolthet och engagemang.
Är du intresserad av att arbeta i en kommun med stort framtidsfokus?
En av våra nämndsekreterare går vidare till ett nytt, spännande uppdrag inom kommunen och vi söker därför efter en ny nämndsekreterare till kansliavdelningen. Avdelningen tillhör kommunstyrelseförvaltningen och består av fyra medarbetare verksamma inom områdena kansli/nämndadministration, arkiv och ledningsstöd samt dataskydd. Avdelningen ansvarar för kommunens diarium, kommunens nämndadministration, ärendehantering och beredningsprocess, arkivfrågor och de allmänna valen samt dataskyddsfrågor. Avdelningen ligger placerad under HR-chef från 1 november.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare hos oss ger du stöd till nämnd och förvaltning. Eftersom enheten är liten innebär det att medarbetare ersätter varandra i olika roller och att arbetsuppgifterna till del kan skifta över tid. I ditt dagliga arbete kommer du att arbeta mycket nära de politiska nämnderna. Uppdraget innehåller alltifrån juridiska frågor till formalia före, vid och efter sammanträden i utskott och nämnd. En av kansliets viktigaste arbetsuppgifter är att arbeta fram metoder för att säkerställa en hög kvalitet i nämnd och utskott. Där vill vi att du är noggrann, ansvarstagande och tycker om att ha struktur.
Du kommer att ansvara för kultur- och utbildningsnämnden samt servicenämnden. Kultur- och utbildningsnämnden ansvarar bl.a. för kommunens skolverksamhet från förskola till årskurs nio, allmänkulturella frågor, musikskolan och biblioteket. Servicenämnden ansvarar bl.a. för vatten- och avlopp, IT och telefoni, renhållning och gatu/parkverksamheten.
I uppdraget som nämndsekreterare har du ett helhetsansvar för nämndprocessen. Det innebär ansvar för allt från postöppning och diarieföring till beslutshantering och expediering. En viktig del är också kontakten och servicen till de förtroendevalda i den nämnd du kommer att arbeta för.
I dagsläget innehåller tjänsten bl.a. följande arbetsuppgifter:
• Administration av ärenden, kallelser, utskick och protokoll till kultur- och utbildningsnämnden och servicenämnden.
• Utskick av kallelse och handlingar samt protokoll för kultur- och utbildningsförvaltningens fackliga samverkansmöten.
• Diarieföring av ärenden och protokollsutdrag.
• Expediering av beslut.
• Beredningar inför sammanträden med förvaltningschefer och nämndsordföranden.
• Administration av politiker, ersättning, arvoden.
• Administration av politikers deltagande i kurser.
• Utveckling av kansliavdelningens arbete och administrativa rutiner.
• Postsortering och posthantering.
I arbetsuppgifterna ingår även att vara kommundirektören och vissa övriga chefer behjälpliga med diverse administrativt stöd vid behov. Då vi är en mindre kommun så behöver man ibland rycka in och hjälpa andra funktioner, och det ser vi som en självklarhet. Det är viktigt för oss att du ser helheten och förstår vikten av samarbete.
KVALIFIKATIONER
• Relevant högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, samhällskunskap, juridik eller motsvarande - eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen samt offentlighets- och sekretesslagen.
• Du bör också ha erfarenhet av arbete från offentlig verksamhet och/eller politiskt styrd organisation och har med fördel arbetat som nämndsekreterare eller liknande.
• Kommunikativ i tal och skrift.
Som person är du strukturerad, flexibel, noggrann och stresstålig. Då arbetet innebär att behandla och producera formella texter är det av största vikt att du har en dokumenterad förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har god samarbetsförmåga, har hög servicekänsla samtidigt som du är självgående. Du tycker om att ha kontakt med människor och du har lätt för att skapa goda relationer. Arbetet kräver flexibilitet och förmåga att arbeta inom korta tidsramar. Du är engagerad och duktig på att se till helheten såväl som detaljerna.
ÖVRIGT
Observera att ansökningstiden är relativt kort - vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Urval kommer ske löpande.
Degerfors kommun använder sig av Offentliga jobb. Ansökningar som kommer via mail kommer inte vara med i urvalsprocessen.
Vi undanbeder oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt annonsförsäljare för den här tjänsten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Max Tolf
0586-48234
Lilian Bergvall
0586-482 02
Annika Lundqvist
0586-483 23
Förvaltningschef KS Max Tolf
0586-48234
Socialchef Ingmar Ångman
0586-48240
Kanslichef Maria Eriksson
0586-481 29
Ekonomichef Max Tolf
0586-48234
Miljö- och samhällsbyggnadschef Mårten Persson
0586-48293
Miljö- och samhällsbyggnadschef Mårten Persson
0586-482 93
Kommunsekreterare Susanna Göransdotter
0586-48185