Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vår styrka är att Essunga är en av Sveriges minsta kommuner! Vi arbetar på ett okomplicerat sätt över verksamhetsgränser och i nätverk med andra kommuner. Detta ger helhetsperspektiv och hanterbarhet både för medarbetare och kommuninvånare. Förändringar blir synliga i en liten kommun, vilket ger oss som arbetar tillfredställelsen av att se resultat av vårt arbete. Du har stora möjligheter att påverka och våra korta beslutsvägar ger snabba resultat. Vi hälsar dig välkommen till Essunga kommun i hjärtat av Västra Götaland. Centralorten Nossebro är en timmas bilresa från Göteborg och cirka en halvtimma från Alingsås, Vårgårda, Trollhättan och Vänersborg.




Arbetsbeskrivning 
Vi söker en utvecklingsorienterad nämndsekreterare till kommunkansliet.

Kommunkansliet har det kommunövergripande ansvaret för registrering, nämndadministration, valadministration, Dataskyddsförordningen (GDPR), och arkiv. Idag arbetar fyra personer i kommunkansliet med kansliets ansvarsuppgifter, tre medarbetare och en chef. Vi arbetar med kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, utbildningsnämnden, socialnämnden, bygg och miljönämnden samt flera mindre råd och beredningar. Som medarbetare i kommunkansliet kommer du att få möjligheten att vara med och utveckla detta arbete. 

Som nämndsekreterare har du ett varierande uppdrag som spänner över flera arbetsområden. Du har en central roll inom förvaltningen och utför dina arbetsuppgifter i nära samarbete med kommundirektör/sektorchefer, tjänstepersoner, nämndernas ordförande och övriga förtroendevalda.

I uppdraget ingår bland annat hantering av olika typer av handlingar, diarieföring, beredning, planering, kallelser, protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, arkivering och posthantering. Vidare bidrar du till att säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument och du håller dig uppdaterad om den för förvaltningen aktuella lagstiftningen. Du kommer att vara delaktig i arbetet med valadministration (allmänna val) och arbetet med Dataskyddsförordningen (GDPR) i kommunen. 

Vissa utredningsuppdrag kan komma att ingå i tjänsten och att utforma samt revidera styrdokument och rutiner. Du kommer även att arbeta med information och kommunikation på kommunens hemsida och intranät i samarbete med kommunens webbredaktör. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid utifrån förvaltningens behov och dina egna inspel.

Beroende på din kompetens och erfarenhet kan det komma att ingå systemförvaltningsansvar kring vårt dokument och ärendehanteringssystem Evolution/Netpublicator. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en för uppdraget relevant högskoleutbildning exempelvis med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan kombination av utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarande.

Vidare ser vi att du har tidigare erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning och med fördel av nämndsekreteraruppgifter. Du har god kunskap om gällande lagstiftning inom området, exempelvis kommunal- och förvaltningsrätt samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser. Tidigare erfarenheter från arbete i ärendehanteringssystem är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet från systemen Evolution och Netpublicator. 

För att lyckas i rollen vet vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse. För att du ska trivas i rollen är det viktigt att du har en god servicekänsla samt lätt för att samarbeta. Du behöver också vara strukturerad och systematisk i ditt arbete samtidigt som du är drivande, kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Detta innebär att du organiserar samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. I din roll är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift för att kunna förmedla ditt budskap på ett tydligt och enkelt sätt. 

Urvalsprocessen
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Arbetsprov kommer att ingå som del i urvalsprocessen. Det kan även bli aktuellt med personlighetstest. 

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunkansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 oktober 2020
  • Ansök senast: 30 oktober 2020

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024