Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har ca 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan skog och hav. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.

Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare.

En av enheterna på Kommunledningsförvaltningen är kanslienheten. En av våra medarbetare lämnar oss för annat arbete och vi söker därför nu en nämndsekreterare. Vill du bli en av oss?


ARBETSUPPGIFTER
I Ronneby kommun är alla nämndsekreterarna samlade i ett centralt nämndsekretariat. Du kommer att arbeta med huvudinriktning mot en nämnd eller ett par nämnder. Det ingår dock att kunna ersätta sekreteraren i andra nämnder vid behov och det kan bli förändringar i vilken/vilka som är din huvudnämnd/-er.
Som nämndsekreterare är du ansvarig för nämndens ärendehantering. Det innebär uppgifter som diarieföring, sammanställning och utskick av kallelser, protokollskrivning, expediering av beslut, arkivering mm. I uppdraget ingår också att bevaka att ärenden kommer upp för beslut samt kvalitetsgranska beslutsunderlagen till nämnden. Du arbetar nära kommunens tjänstemän och politiker med särskild tyngd på att bistå nämndsordföranden.
I arbetet ingår även att ansvara för hanteringen av kallelse och protokollföring i utskott och något utav kommunens råd.

Kommunen använder sig av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron med inriktningen mot en helt digital ärendehanteringsprocess. Som nämndsekreterare kommer du vara en del i utvecklingen av nämndernas ärendehantering.

Rätt person kan även komma att få delat ansvar för systemförvaltningen av Ciceron.

KVALIFIKATIONER
Du skall ha för tjänsten lämplig högskoleutbildning eller förvärvat nödvändiga kvalifikationer genom att ha arbetat som nämndsekreterare. Du har kunskap i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt offentlighets- och sekretessbestämmelser. Då arbetet innebär att behandla och producera formella texter är det av största vikt att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och har förmåga att formulera dig snabbt och precist i skrift.

Det är viktigt att du kan organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt hålla tidsgränser. Kunskap och erfarenhet av att arbeta med IT som verktyg för administration och verksamhetsutveckling är meriterade.

Vi förutsätter att du som person är strukturerad, kvalitetsmedveten och stresstålig. Du har känsla för service, är självgående men har samtidigt lätt för att samarbeta med andra.

ÖVRIGT
Tjänsten kan beroende av interna beslut komma att bli en visstidsanställning istället.

Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ronneby kommun, Kanslienheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 januari 2021
  • Ansök senast: 24 januari 2021

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024