Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.

Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?

Kansliavdelningen är en stödfunktion till hela den kommunala organisationen. Avdelningen ansvarar bland annat för kommunens informationsförvaltning, den politiska ärendeprocessen, utredningar, juridisk vägledning, säkerhet och krisberedskap.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en erfaren nämndsekreterare till kommunens gemensamma nämndskansli. Huvudansvaret för tjänsten är sekreterarskap i utbildnings- och kulturnämnden och dess utskott, men även tjänstgöring i andra nämnder eller beredningsorgan kan förekomma. Arbetet innebär viss tjänstgöring kvällstid.

Tillsammans med övriga nämndsekreterare och nämndsadministratörer på avdelningen, som du har ett nära samarbete med, kommer du att ha en central roll i nämndsprocessen.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att ansvara för berednings- och ärendehanteringsprocessen mellan förvaltning och nämnd och att stödja den politiska organisationen inför, under och efter mötet. Du korrekturläser texter, skriver och kvalitetssäkrar beslutsunderlag till nämnd och samordnar ärenden såsom intern kontroll, delegationsordningar, informationshanteringsplaner, och uppföljning av politiska beslut.

I tjänsten ingår även att delta i projekt och utredningar där din sakkunskap behövs. Tjänsten innebär att du har många kontakter och du kommer i din roll att konsulteras i frågor från politiker, tjänstemän och medborgare i kommunen.

I uppdraget ingår att svara för avdelningens information till de förtroendevalda och utveckling av digitala verktyg i samband med detta. Tillsammans med dina kollegor arbetar du med att utveckla och förbättra våra arbetssätt och bidrar till att säkerställa att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument.

KVALIFIKATIONER
Formella kvalifikationer:
• Relevant akademisk utbildning med inriktning statsvetenskap eller juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i offentlig förvaltning

Personliga egenskaper
• Väl utvecklad kommunikativ förmåga på svenska, såväl i tal som i skrift
• Förmåga att arbeta självständigt och strukturerat, och att planera, organisera och prioritera det egna arbetet
• Förmåga att anpassa sig efter ändrade omständigheter
• Gott omdöme och hög integritet
• Samarbetsförmåga och ett lösningsfokuserat synsätt

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.

Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Burlövs kommun, Kansliavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 januari 2021
  • Ansök senast: 15 februari 2021

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024