Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?

Organisatoriskt är tjänsten placerad vid kansliavdelningen. Sammanlagt finns 9 kollegor på kansliavdelningen. Kansliavdelningens verksamhet leds av kanslichefen. Vi är en avdelning med kunniga kollegor som ansvarar för kommunens politiska ärendehantering, upphandling,arkiv och registratur, juridisk rådgivning och dataskyddsfrågor.Kansliavdelningen ingår i kommunledningskontoret som har det övergripande ansvaret för att leda och utveckla hela den kommunala organisationen.

- Kansliet är navet i den politiska processen. Vi stöder både förtroendevalda och kommunledning i olika beslutsprocesser med en stimulerande mix av samhällsfrågor, juridik, sociala kontakter, politik och administration.
- Sisilya Rhawi, kanslichef


Som vår nya nämndsekreterare får du ett omväxlande och utmanande jobb mitt i den politiska processen. Du är en nyckelperson som samordnar och administrerar ärenden, skriver beslutsunderlag, håller kontakt med förtroendevalda och stöder kommunledningen.
Eftersom du är den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstemän får du många kontaktytor och inblick i olika delar av kommunens ansvarsområden.
Du kommer i huvudsak arbeta med ärendehanteringsprocessen och registraturen inom utbildningsnämnden samt kommunövergripande utredningar och valsamordning.


. Planera, samordna och kvalitetssäkra ärenden i den politiska processen.
. Leda och driva olika utvecklingsfrågor med interna och externa samordningsgrupper, vara stöd i kommunala- och förvaltningsrättsliga frågor
. Skriva och granska beslutsunderlag, sammanställa handlingar/kallelser och föra protokoll vid politiska möten.
. Medverka vid planeringen, genomförandet och administrationen av allmänna val.
. Diarieföring av handlingar och hantering av allmänna handlingar i dokument- och ärendehanteringssystemet Lex.


. Examen i samhälls- eller statsvetenskap, juridik eller annan relevant högskoleutbildning som bedöms likvärdig.
. Flerårig erfarenhet från liknande tjänst i kommun eller offentlig förvaltning.
. Goda kunskaper om lagar och förordningar för offentlig verksamhet, särskilt kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
. Kunskap om och vana vid av att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem.
. Utmärkt i att uttrycka och kommunicera svenska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmåga att samverka med andra.

Vi söker dig som är självgående, strukturerad och bra på att samarbeta. Du förstår hur det fungerar att arbeta i en politiskt styrd organisation och trivs med att ta eget ansvar.
Du behöver vara analytisk, kunna ta egna initiativ och tänka proaktivt för att trivas i rollen. Du kan sätta dig in i komplexa ärenden och även producera egna dokument av hög kvalitet.
Vi tror också att du uppskattar omväxlingen på kansliet där du förväntas hålla deadlines och snabbt kan gå mellan olika arbetsuppgifter av varierande svårighetsgrad.

Intervjuer sker fortlöpande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nykvarns kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 februari 2021
  • Ansök senast: 28 februari 2021

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024