Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsbyggnadskontoret har en central roll i denna utmaning. Gemensamt arbetar vi med förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. Det vi gör ger avtryck i Göteborg för lång tid framåt. Tillsammans med andra förvaltningar skapar våra 380 medarbetare förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för Verksamhetsstyrning stödjer verksamhetsavdelningarna inom områdena styrning, ledning, uppföljning, kommunikation, juridik, HR, ärendehantering och ekonomi samt ansvarar för utveckling av gemensamma processer. Till en av avdelningens enheter vid namn ärendeprocess söker vi nu en nämndsekreterare.

På stadsbyggnadskontoret arbetar idag två nämndsekreterare. Ni kommer att jobba tätt ihop och gemensamt sköta den administrativa hanteringen kring byggnadsnämndens sammanträden, men ni får också tydliga egna ansvarsområden. I ditt arbete ingår att agera sekreterare och sköta den administrativa hanteringen vid byggnadsnämndens sammanträden. Det ingår även att utveckla ärendehanteringen och stötta förvaltningen inom detta område samt att delta i ett projekt som rör implementeringen av ett nytt ärendehanteringssystem.

Nämndsekreterarna är ett betydelsefullt stöd till förvaltningens kärnverksamheter i frågor kring ärendeprocess och informationshantering och ni deltar aktivt i arbetet med att utveckla rutiner och arbetssätt inom dessa områden. Enheten för Ärendeprocess har ansvar för nämndarbete, arkiv, registratur och direktörsstöd. På enheten arbetar vi med att utveckla och öka kvaliteten inom förvaltningens övergripande ärendeprocesser. Som nämndsekreterare arbetar du tillsammans med den andra nämndsekreteraren, en registrator och en ärendecontroller för att minska sårbarheten. Du har också ett nära samarbete med handläggare och chefer på förvaltningen kring ärendehanteringen.

KVALIFIKATIONER
Du har utbildning på högskole- eller universitetsnivå inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt några års arbetslivserfarenhet som nämnd- eller kommunsekreterare. Erfarenhet från arbete med införande av dataskyddsförordningen, informationssäkerhet och införande eller utveckling av ärendehanteringssystem samt kunskaper i plan- och bygglagen är meriterande. Vidare har du goda kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Vi förutsätter att du har mycket god IT-vana och är bra på att uttrycka dig i både tal och skrift.

Som person är du noggrann, ansvarstagande, serviceinriktad och ditt arbete präglas av struktur, organisation samt effektivitet. Du trivs med att driva frågor, ha mycket kontakter och att samarbeta med många olika människor.

Vi vill att stadsbyggnadskontoret ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024