Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Mitt i hjärtat av sydöstra Sverige - med pendlingsavstånd till Växjö, Kalmar och Karlskrona ligger Emmaboda. Om du vill bo i vacker natur, nära skog och sjö, skapa ditt drömboende till en rimlig kostnad, vara garanterad förskoleplats och dessutom ha flera stora evenemang i din närhet så kan Emmaboda vara något för dig. Vill du dessutom vara med och påverka din omgivning har du bäst möjligheter för det i Emmaboda! Kreativa människor har påverkat och levandegjort miljön och livet här sedan länge. Emmaboda lever och vårt liv präglas av omtanke och öppenhet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett intressant och varierande arbete som nämndsekreterare tillsammans med ett trevligt gäng på vår kansliavdelning. Du kommer arbeta på egen hand men också tillsammans med andra tjänstemän och politiker och med flera på kansliavdelningen. Emmaboda kommun har ett centralt kansli på kommunledningskontoret vilket innebär att vi ger stöd åt alla nämnder och till viss del även till koncernen.

På kansliet finns flera andra arbetsområden så som webb, kommunikation, information, folkhälsa och arkiv. Kansliet arbetar som ett team och ger stöd till varandra i avdelningens uppdragsområden. Kansliet har ett fokus på att digitalisera alla processer så långt det går. Kvällstjänstgöring förekommer regelbundet varje månad.

Som nämndsekreteraren är du länken i ärendeprocessen Du har en stor del i att samordna och säkra upp att kommunens ärendehantering fungerar, att den politiska gången följs och går i linje med gällande lagstiftning och kommunens fastställda styrande dokument. Nämndsekreterarrollen ingår i ett team med ett gemensamt uppdrag att utveckla och se till att ärendeprocessen och nämndadministration för hela kommunen fungerar.

Några av arbetsuppgifterna blir:
- Nämndadministration
- Sekreterare i politiska forum som nämnd etc.
- Registrering, diarieföring och arkivhantering
- Posthantering
- Handläggning av ärenden
- Administrativa uppgifter inom bl.a. webb och GDPR
- Valadministration

KVALIFIKATIONER
Önskvärt är att du har utbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det är även bra om du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning kopplat till nämndadministration, ärendehantering och beslutsprocess. Dina kunskaper i svenska är goda och du kan uttrycka dig väl både i skrift och i tal. I arbetet krävs det kunskaper i lagarna som gäller inom offentlig förvaltning så som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighet- och sekretesslagen samt dataskyddsförordningen.

Du kan arbeta självständigt, har lätt att anpassa dig och kan organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt även under arbetstoppar. Vidare har du lätt för att skapa goda relationer som möjliggör gott samarbete. Du har analytisk förmåga och uppmärksammar utan svårigheter samband och helhet. Kvalitet och struktur är dina ledord.
God datavana är ett krav, gärna med erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem. Emmaboda kommun använder LEX som sittcentrala system men som nämndsekreterare kan du även komma i kontakt med andra verksamhetssystem.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra en god kommunikation med dig som sökande tar vi bara emot ansökningar digitalt.

Emmaboda kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.

Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Weronica Stålered
0471-24 90 13
Vision Gunnar Cornelsen
0471-24 90 53
Catharina Petersson
0471-24 90 42
ekonomichef Jan Demerud
0471-24 90 28
kommunsekreterare Tommy Persson
0471-24 90 56
Administrativ chef Weronica Stålered
0471-24 90 13
IT-chef Henrik Andersson
0471-24 90 21
Administratör Catharina Petersson
0471-24 90 42

Sammanfattning

Besöksadress

36121
None

Postadress

Box 54
Emmaboda, 36121

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024