Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Värnamo kommun mitt i Småland är en tillväxtregion och har ett framgångsrikt näringsliv och en hög sysselsättning. Vi är utsedda till Årets kommun 2016 bland annat tack vare en strategisk satsning på bredbandsutbyggnad och delaktighet. Även goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med 34 400 invånare. Vår vision är: "Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen - 40.000 invånare år 2035".

Barn- och utbildningsförvaltningens verksamhet omfattar förskola, grundskola, kulturskola, gymnasie, vux och särskola Tillsammans är vi ca 1300 anställda.

Välkommen att söka tjänsten som nämndsekreterare på barn- och utbildningsförvaltningen i Värnamo kommun. Förvaltningen har ca 1350 anställda inom förskola, grundskola, särskola, gymnasium, vuxenutbildning och kulturskola. Nämndsekreteraren är spindeln i nätet i den politiskt styrda organisationen och utgör
länken mellan tjänstemän och politiker i förvaltningen. Tjänsten är placerad centralt i Tingshuset i centrala Värnamo där förvaltningens kansli finns.


Abetsuppgifter
Som nämndsekreterare har du en betydelsefull roll i förvaltningen där du kommer att ansvara för administrationen i nämndprocessen och se till att handlingar hanteras på ett korrekt och rättssäkert sätt. Du arbetar digitalt genom hela processen där du b.la. har kommunens digitala dokument- och ärendehanteringssystem till hjälp. Du ansvarar för att förbereda, genomföra och efterarbeta barn- och utbildningsnämndens sammanträden. I uppdraget får du även vara delaktig i att utveckla en effektiv nämndprocess och skapa förutsättningar för att nämndens möten blir bra. I arbetsuppgifterna ingår också administrationsutveckling, att ta fram, utreda, följa upp och skriva underlag för beslut inom verksamhetsområdet samt diarieföring och allmän administration. Tjänsten kommer till fördel utformas efter den som får tjänsten för att möta båda egna men också förvaltningens önskemål och behov.

Kompetens och erfarenhet
För tjänsten krävs att du har en högskoleexamen, gärna inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller alternativt inom en annan inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har vidare god kunskap om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet. Vi tror att du som söker med fördel har erfarenhet av administrativt och/eller serviceinriktat arbete och ser det som meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation.

Du som söker har ett stort intresse för den offentliga processen samt motivation och förståelse för demokratiska spelregler. Vi ser att du har en fallenhet för att skriva och uttrycka dig i det svenska språket samt har kunskap och intresse för att använda modern teknik i det dagliga arbetet. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva dina processer vidare. Som person har du en god samarbetsförmåga samt är lugn, stabil och serviceinriktad. Du har förmågan att kunna fokusera på rätt saker och kommunicerar på ett tydligt sätt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Bifoga personligt brev och cv med din ansökan.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Värnamo kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2021
  • Ansök senast: 30 april 2021

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

27 november 2024

Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024