OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.
Vill du ha ett spännande jobb som nämndsekreterare i Älmhults kommun?
Vi söker nu drivna och målmedvetna nämndsekreterare till vår nämndsekreterargrupp. Som nämndsekreterare är du placerad vid Kanslienheten inom Älmhults kommun och tillhör organisatoriskt kommunledningsförvaltningen. På enheten arbetar nämndsekreterare, utredare, arkivarie, arkivassistenter samt jurist och kanslichef.
Vi har ett pågående utvecklingsarbete för att effektivisera de kommunövergripande administrativa processerna, vilket innebär att du får stor möjlighet att vara med och påverka morgondagens kansli. Du kommer även att ingå i kommunens nätverk för nämndsekreterare.
ARBETSUPPGIFTER
I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas och kvalitetssäkras samt ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du förbereder nämndernas och utskottens möten samt hanterar kallelser, dagordningar och protokoll. Du deltar vid nämndernas sammanträden och presidiemöten. Du ansvarar även för bevakning av ärenden samt övrig samordning av verksamheten.
Vi söker en nämndsekreterare för tillsvidareanställning till socialnämnden, dess arbetsutskott och gemensamma nämnden för familjerättsliga frågor. I denna tjänsten kan det även komma att ingå ansvar för förvaltningens diarie- och ärendehanteringssystem inklusive posthantering.
Vi söker även en vikarierande nämndsekreterare till kommunstyrelsen, dess arbetsutskott och personalutskott. Vikariatet är på ett år med möjlighet till förlängning.
Ange i ansökan vilken/vilka tjänster du är intresserad av.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, juridik eller samhällsvetenskap, och har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Även annan utbildning eller erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms lämplig kan vara aktuell. Du ska ha kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen, dataskyddsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen. Vidare ska du ha kunskap om och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem.
Som person är du organiserad, serviceinriktad och ansvarskännande. Du ska ha en vilja att själv ta ansvar för dina arbetsuppgifter samt bidra till det gemensamma utvecklingsarbetet. Det är viktigt att du kan strukturera ditt arbete och arbeta självständigt men du behöver också ha mycket god samarbetsförmåga och trivas i servicerollen. Du behöver vara lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer. Du är kvalitetsmedveten och delar aktivt med dig av ny kunskap och idéer, så att verksamheten kan utvecklas. Det är självklart en förutsättning att du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. För rätt person kan detta vara starten på en framgångsrik karriär inom kommunal sektor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för tjänsten
ÖVRIGT
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba på Älmhults kommun: http://www.almhult.se/jobba-hos-oss
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
IT-Chef Robert Palmqvist
0476-55481
Fackliga organisationerna
0476-550 00 (kommunens växel)
Kanslichef Mats Porsklev
0476-553 88
Valnämndens sekreterare Henrik Dahlström
0476-55 021
Fackliga organisationer
0476-550 00 (kommunens växel)
turistinformatör Inger Arvidsson,
0476-551 52
Kommunikationschef Malin Blom
0476-55328
Ekonomichef Katarina Andersson
0476-55143
Personalchef Ingela Hjelte
0476-55355
Upphandlare Heike Philipsson
0476--55341