Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en nämndsekreterare till enheten Nämndservice på kommunstyrelsens förvaltning. Som nämndsekreterare ingår du i en arbetsgrupp tillsammans med kommun- och nämndsekreterare, kommunregistrator och arkivarie.

Nämndservice ansvarar för sekreterarskapet i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, bildningsnämnden, miljö- och byggnadsnämnden, socialnämnden, servicenämnden och valnämnden samt andra politiskt tillsatta organ i kommunen. Arbetssättet är teambaserat, vilket innebär att var och en i laget förväntas bidra till helheten genom att ha goda kunskaper om varandras respektive område.

Du kommer att ha huvudansvaret för kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott. Till arbetsuppgifterna hör att administrera sammanträden, bevaka ärenden samt att administrera och hjälpa till med att kvalitetssäkra beslutsunderlag. Du skriver kallelser och protokoll och ser till att protokoll justeras och expedieras. I arbetsuppgifterna ingår även registrering och diarieföring. Arbetet innebär frekventa kontakter med såväl förtroendevalda som tjänstepersoner och i uppdraget ingår även att stödja dessa i frågor kopplade till bland annat ärendeprocessen.

Du kommer att delta i kommunens övergripande utvecklingsarbete gällande nämndadministration och dokumenthantering. I uppdraget ingår även att upprätta beslutsunderlag, handlägga ärenden samt att hantera övriga administrativa uppgifter.


KVALIFIKATIONER
Du har en samhällsvetenskaplig högskoleexamen med inriktning mot statsvetenskap, rättsvetenskap eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och har förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du har en god digital förmåga och goda språkliga och kommunikativa förmågor, både muntligen och skriftligen. Erfarenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning med liknande arbetsuppgifter är meriterande.

Som person har du ett positivt och flexibelt förhållningssätt och gillar att ha flera olika kontaktytor. Viktiga egenskaper är att självständigt kunna planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt och du behöver trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom snäva tidsramar. Du trivs med att arbeta med administrativa arbetsuppgifter och med utvecklingsfrågor, såväl självständigt som i samarbete med dina kollegor i arbetsgruppen och i övriga organisationen. Vi ser det även som viktigt att du är van att fatta självständiga beslut och är bra på att kommunicera, i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningen kommer att inledas med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hammarö kommun, Nämndservice
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 juli 2021
  • Ansök senast: 15 augusti 2021

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024