Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher.
Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil.
I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen.

Nybro kommuns vision är "Med trygghet, nyfikenhet och nytänkande bygger vi en ny bro till framtidens större Nybro."

Individ- och familjeförvaltningen ansvarar för frågor som rör traditionell individ- och familjeomsorg, omsorger om personer med funktionsnedsättning
med stöd av SoL och LSS och kommunens mottagning av nyanlända.

Individ-och familjeförvaltningen har cirka 400 medarbetare. Vårt uppdrag är att stödja medborgare som är i behov av socialtjänstens insatser. Verksamheten fokuserar på barn, ungdomar och deras föräldrar, missbruksproblematik, våld i nära relationer, personer med psykiska funktionsnedsättningar, personer i behov av försörjningsstöd, arbetsmarknadsåtgärder, rehabilitering samt integration.

Dessa verksamheter är direkt styrande för förvaltningens arbete och kopplade till nämndens uppdrag och ansvar utifrån gällande lagstiftning. (Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LVU, LVM samt Hälso-och sjukvårdslagen).

Individ-och familjeförvaltningen är fördelad inom två Verksamhetsområden: IFO (individ-och familjeomsorg) och OF (omsorgen om funktionsnedsatta).
Som nämndsekreterare ingår du i den förvaltningsövergripande stabsenheten och är direkt underställd förvaltningschefen.

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare arbetar du bland annat med att:
- förbereda ärenden och handlingar inför sammanträden
- ansvara för det praktiska kring sammanträden
- publicera kallelser och ärenden digitalt
- sammanställer och skriver kallelser och protokoll
- ansvarar för kontakt med handläggare och ledningsfunktioner inom och utom socialtjänsten vad gäller ärenden till nämnd och utskott
- utifrån behov göra egna utredningar och viss del administrativa uppgifter kopplade till nämnden eller på förvaltningens uppdrag
- ansvara för eller delta i utvecklingsarbeten inom förvaltningen

Din roll som nämndsekreterare
Som nämndsekreterare för individ- och familjeförvaltningen ansvarar du för att samordna nämnden och utskottets ärenden och administration. Du säkerställer att handlingar är juridiskt korrekta, agerar stöd åt ordförande och chefer samt sammanställer kallelser, föredragningslistor, protokoll, publicera handlingar till nämnden på politikerportalen samt sekretesshandlingar till utskottet via secure mailbox och expedierar beslut.

I rollen som nämndsekreterare kommer du att arbeta nära politiker samt chefer och handläggare inom socialtjänsten. Du kommer även att ingå i kommunövergripande nätverk för nämndsekreterare, där ni tillsammans driver gemensamma förbättringsarbeten och där möjlighet ges till kollegialt stöd.

Som nämndsekreterare ansvarar du för det administrativa arbetet inför och efter nämndens och utskottets sammanträden. Detta innebär att du förbereder, skapar samt kvalitetssäkrar handlingar och kallelser inför sammanträden. Men även att du säkrar att den politiska gången följs under sammanträdena samt att du skriver och färdigställer protokoll.

I rollen som nämndsekreterare krävs det att du har ett strukturerat arbetssätt och har förmåga att arbeta med flera parallella processer samtidigt.
Som nämndsekreterare erbjuder vi dig ett självständigt och varierande arbete. Du deltar vid presidiets möten och är ordförande behjälplig att förbereda kallelsen till nämndens sammanträden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen som socionom eller annan likvärdig examen med juridisk inriktning. Det är meriterande om du har läst kurser i kommunal- eller förvaltningsrätt, utbildning/kunskap inom dataskydd/GDPR. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom några av följande områden: socialtjänst, myndighetsutövning, beredning av ärenden, sekreterare i nämnd eller utskott och administrativt arbete. Goda kunskaper i att tolka lagstiftning.
Som person ser vi att du är självständig, kommunikativ och noggrann i ditt arbete. Att du kan uttrycka dig i tal och skrift. Att du ha förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt och tar stort ansvar för ditt uppdrag.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Ulrika Lorentzon
0481-451 11
Vision Ann Liljås
0481-451 22 (VX)
Socialchef Hans-Gunnar Hovbäck
0481-451 25
Personligt ombud Lars Jonasson
0481-137 41
Personligt ombud Jenny Moberg
0481-137 40
Verksamhetschef Lars Wasteby
0481-451 22
Enhetschef Christel Olsson
0481-451 22
Enhetschef Birgitta Andersson
0481-451 22
Enhetschef Carola Gustlander
0481-451 18, 0481-451 22 (vx)
Socialchef Gudrun Johnsson
0481-45125

Sammanfattning

Besöksadress

38280 Nybro
None

Postadress

Dunderbergsg 2
Nybro, 38280

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024