Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.

Socialförvaltningen omfattar kommunens socialkontor, sociala resursverksamhet, äldreomsorg, hemsjukvård samt en förvaltningsstab. Tjänsten nämndsekreterare är placerad på förvaltningsstaben. Staben har till huvuduppgift att stötta verksamheterna inom IT, arkiv, juridik, upphandling, projektledning, nämndadministration m.m. Staben får även uppdrag som initieras av den politiska organisationen som är knuten till förvaltningen. Staben leds av biträdande socialdirektör.



ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som nämndsekreterare är att vara sekreterare för socialnämnden och dess arbetsutskott och andra tillhörande forum som exempelvis ärendeberedning. Arbetet omfattar planering av sammanträdanden och möten, sammanställa kallelser, skriva protokoll, expediera beslut, publicera kallelser och protokoll på kommunens hemsida. Du är också med och samordnar olika studiebesök, utbildningar och arrangemang m.m. för socialnämnden. Du kommer också att ha en roll som sekreterare i andra forum med koppling till det politiska arbetet. Du är ett administrativt stöd till socialnämndens ordförande.

I tjänsten ingår även att handlägga mindre ärenden och utreda uppkomna frågeställningar, stötta upp med diarieföring och posthantering. Du får möjlighet att utveckla och planera administrativa processer kopplat till nämnden och tjänstemannaorganisationen. Du har ett uppdrag att hålla ihop förvaltningens arbetsgrupp avseende GDPR.

Du samverkar och har mycket kontakter med nämndens ledamöter, förvaltningens huvudregistrator, sekreteraren för socialnämndens myndighetsutskott, handläggare, chefer samt funktioner inom förvaltningsstaben. Du ingår även i kommunens nätverk för nämndsekreterare och registratorer. Mediala kontakter förekommer.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning, gärna inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande som bedöms vara relevant för uppdraget. Du ska ha arbetslivserfaren, och erfarenhet av kvalificerade administrativa arbetsuppgifter. Du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Det är önskvärt om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation samt kunskap om grundläggande lagstiftning så som kommunallag, offentlighet och sekretess samt förvaltningslag.

Som person är du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt, driver dina processer vidare och är noga med att sätta upp och hålla tidsramar. Du ser möjligheterna i förändringar och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi ser att du har en mycket god förmåga att samarbeta med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt.

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.

Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Håkan Nillson
0141-22 50 00 (vx)
IT-samordnare Thomas Gardell
0141-22 50 00 (vx)
Vision Magnus Gustavsson
0141-22 50 00 (vx)
Socialdirektör Sven-Inge Arnell
0141- 22 50 00 (vxl)
Administrativ chef/stf socialdirektör Cecilia Larsson
0141-22 50 00 (vxl)
Rekryteringskonsult Ylva Norén
0141-22 50 00 (vxl)
Socialdirektör Sven-Inge Arnell
0141-22 50 00 (vx)

Sammanfattning

Besöksadress

59186 Motala
None

Postadress

None
Motala, 59186

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024