Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer.

Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker!

Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb!

I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra.

Vi kan vi vill vi vågar! Vågar du?

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare kommer du huvudsakligen att ansvara för samordning av beslutsprocessen och det administrativa stödet i olika nämnder, utskott och beredningar. Du kommer att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Du kommer vid behov att vara ersättare för kommunsekreteraren under möten med kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och i dess olika utskott och beredningar. Vid behov kan du även komma att arbeta i övriga nämnder som omfattas av kanslienhetens uppdrag.

Ditt huvuduppdrag blir att samordna beredningen av ärenden, kontrollera ärendeflöden, ansvara för expediering av beslut och bevakning av verkställigheten av fattade beslut. I uppdraget ingår även att kontrollera och granska att rätt handlingar och ärenden finns tillgängliga i rätt tid och är kompletta innan utskick. Du har tillgång till administrativt stöd inom vår egen enhet.

Du arbetar nära den politiska ledningen. I ditt uppdrag ingår därför att vara ett stöd till förtroendevalda samt till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag. Kanslienheten är vägledande i administrativa processer. Därför ingår i ditt uppdrag att samordna och driva utvecklingen av de administrativa rutinerna i syfte att säkerställa kommunens beslutsprocesser. Du förväntas också vara aktiv i arbetet med att utveckla kommunens beslutsprocesser och kommunens centrala dokument- och ärendehanteringssystem.

Digitalisering är en viktig del av tjänsten och därför söker vi dig som är utvecklingsinriktad och räds inte för de digitala utmaningarna.


KVALIFIKATIONER
Du har en högskole-/universitetsutbildning med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om lagar och förordningar som styr offentlig förvaltning, särskilt i kommunallagen men också i förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.

För att lyckas i rollen behöver du ha kunskap och förståelse för den kommunala organisationen och dess beslutsvägar. Det är därför meriterande om du arbetat med kvalificerat administrativt arbete i kommunal eller statlig verksamhet. Du behöver ha goda kunskaper och vana av att arbeta med modern teknik och det är meriterande om du har arbetat i digitala ärendehanteringssystem.

Du har ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor. Du är bra på att samarbeta och bygga relationer och nätverk i en större organisation och du har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du kommer att arbeta nära politiken och vara ett stöd till ordföranden såväl innan, under som efter sammanträden i olika frågor. En stor del av ditt jobb handlar om kommunikation med andra, att vara konsultativ genom att stödja såväl förtroendevalda som tjänstemän i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Du behöver vara bekväm i att ha en framträdande roll där du talar inför och leder andra.

Som person är du ansvarsfull, noggrann, strukturerad, har ett serviceinriktat förhållningssätt och kan planera samt prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är analytisk, kan väga samman komplex information, kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan uttrycka det svårbegripliga enkelt. Du har förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utför dina uppgifter med kvalitet även under tidspress. Du uttrycker dig mycket väl på svenska såväl muntligt som skriftligt och hanterar Officepaketet som en naturlig del i ditt arbete.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet vid tillsättandet av tjänsten och godkänd säkerhetsprövning är förutsättning för anställningen.


ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar.

Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

11 november 2024

Erfaren Skolsekreterare till Blackebergs gymnasium

Erfaren Skolsekreterare till Blackebergs gymnasium

5 november 2024