Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi är en växande kommun med ca 8 600 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. I Lessebo kommun är det lätt att lära känna varandra. Det finns ett nära samarbete förvaltningar och politiker emellan.

I Lessebo kommun ser vi lite längre. Vi satsar på utvecklingsfrågor som stärker kommunen på både kort och lång sikt samt investerar för framtidens generationer. Tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Vårt utvecklingsarbete med ”utvecklingsstrategi 2025” fortsätter där målsättningen är att Lessebo kommun gör en hållbar resa där vi är fler än 10.000 invånare 2025. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare.


ARBETSUPPGIFTER
Förvaltningens nämndsekreterare går vidare i andra uppdrag i förvaltningen. Så har du ett starkt samhällsengagemang och vill arbeta i offentlig förvaltning? Gillar du att vara spindeln i nätet? Då har vi en tjänst för dig!

Socialförvaltningen ansvarar för vård- och omsorg för äldre, personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och Individ och familjeomsorg.

Om tjänsten: uppdraget som nämndsekreterare innebär att vara en länk mellan nämnd och förvaltning och ha ett bra samarbete med politiker, chefer och förvaltningens handläggare.

Som nämndsekreterare inom socialförvaltningen ansvarar du för nämndadministrationen kring socialnämnden och dess arbetsutskott. Arbetet sker i nära samarbete med nämndens ordförande och förvaltningschef.

Tjänsten innebär att stödja ordförande och förvaltningschef genom att bevaka att aktuella ärenden tas upp vid beredningar. Du ger också stöd till övriga förtroendevalda, förvaltningens chefer och handläggare inom ansvarsområdet.

På sikt kommer tjänsten innebära att arbeta med förbättringsarbete inom förvaltningen i nära samarbete med verksamhetsutvecklare och utvecklingsledare i form av processkartläggning. Du kommer att vara organiserad inom ledningsgruppen med förvaltningschef som närmsta chef.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Ansvar för förvaltningens nämndadministration vilket innebär uppgifter som diarieföring, sammanställning och utskick av kallelser, protokollskrivning, beslutsexpediering, arkivering mm.
- Förvaltningsövergripande arkivansvar
- Förvaltningsövergripande ansvar för registrering
- Dataskyddssamordnare
- Ta fram beslutsunderlag till politik
- Processkartläggning


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom statsvetenskap eller liknande eller erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från offentlig verksamhet och politiskt styrd organisation.

Det här söker vi hos dig och för att lyckas i rollen har du:
-erfarenhet av arbete i en politisk styrd organisation kommun, region eller statlig myndighet
-erfarenhet av att strukturera, planera och organisera större processer och involvera olika aktörer samt att hålla uppsatta tidsramar
-god förmåga att arbeta både i grupp och självständigt samt att växla mellan praktiskt och strategiskt arbete.
-lätt för att uttrycka dig i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
-Kunskap i kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen, tryckfrihetsförordningen och dataskyddsförordningen (GDPR).
-Erfarenhet av nämndadministrativt arbete

Som person är du serviceinriktad och har lätt för att skapa relationer och samarbeta. Du känner stort engagemang för ditt arbete och har förmåga att arbeta självständigt. Att du är strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt är av yttersta vikt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet



ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Irene Davidsson
0478-12665
Adm. assistent Linda Sandberg
0478-12593
IFO-chef Gunilla Österman
0478-12689
Gruppledare Alexander Ramsing
0478-125 79
Verksamhetschef Hälso-sjukvård Viktoria Carlsson
0478-12587
Gruppledare Anneli Philipsson
0478-125 83
Enhetschef Lessebo Serviceområde Anna Hultmark
0478-125 95
Administratör Linda Sandberg
0478-12593
IFO-chef Gunilla Österman
0478-12689
Enhetschef Håkan Ahlstrand
047812740

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 78 36050 Lessebo
None

Postadress

Box 13
Lessebo, 36050

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024