Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Tjänsten som nämndsekreterare är placerad vid administrativa enheten som består av 15 medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service till förvaltningen och politiken samt säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser.

Administrativa enheten ansvarar för och stöttar kommunens nämndadministration, registrering, ärendeberedning, sammanträdesrutiner, arkiv och kommunjuridiskt stöd. Enheten är placerad inom verksamhetsområde utveckling och
hållbarhet.

Kommunen är mitt inne i ett spännande och utmanande förändringsarbete i att gå över till en nämndorganisation från och med 2023-01-01. Du kommer att ha en viktig roll i detta arbete och ditt uppdrag på enheten kan därför komma att förändras över tid.




ARBETSUPPGIFTER
Rollen som nämndsekreterare innebär att ge sakkunnigt och professionellt stöd till en eller flera politiska instanser, förvaltning samt handläggare. Du kommer att arbeta i nära samarbete med dina kollegor i att stötta beslutsprocessen från ärendestart till beslut. Inledningsvis kommer ditt arbete vara kopplat till kommunstyrelsens process med sekreterarskap i styrelsen eller något av dess fackutskott.

Från 2023-01-01 kommer kommunen övergå till en nämndorganisation. Nuvarande fackutskott kommer att försvinna varför ditt uppdrag kommer att förändras till att arbeta mot en eller flera nämnder.

I uppdraget ingår att bevaka och följa upp ärenden som ska lyftas upp för beslut, granska beslutsunderlagens kvalitet, klarspråk och rättssäkerhet samt att i samråd med ansvarig chef redigera och komplettera beslutsunderlag inför politisk behandling. En del av rollen kommer även innefatta att själv utreda och bereda ärenden.

Under sammanträdena kommer du att protokollföra samt vara ett sammanträdesjuridiskt stöd till ordföranden så att beslut tas i enlighet med kommunallagens och kommunens egna beslutade krav på sammanträdets genomförande.

Du kommer att vara involverad i hela beslutsprocessen genom att stötta ordföranden i att sätta dagordning samt ansvara för protokollföring och expediering. I arbetet ingår även registrering och utlämnande av allmänna handlingar efter sekretessprövning.

Samtliga sekreterare på enheten arbetar tillsammans för att bygga upp gemensamma rutiner i den kommande organisationen för att också kunna stötta varandra. Du kommer ha en viktig roll i att tillsammans med dina kollegor vara delaktig i att driva detta arbete framåt.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
Du har goda kunskaper inom förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet- och sekretesslagstiftning. Vidare har du vana av att läsa och förstå lagtext och andra rättskällor samt kunna analysera och sammanfatta dessa på ett enkelt och lättförståeligt sätt.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du behöver kunna strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt uttrycka dig väl i tal och skrift. I uppdraget ingår att stödja och konsultera både handläggare, chefer och förtroendevalda varför det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan anpassa dig utifrån verksamhetens behov.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT

Kontaktpersoner på detta företaget

Jakob Rydén
0302-521499
Birgitta Ludvigsson
0302-521130
Stina Schill
0302-52 12 51
vikarierande chef administrativa enheten Daniel Kindstedt
0302-521243

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

None
Lerum, 44380

Liknande jobb


Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

Nämndsekreterare till Teknik- och fastighetsförvaltningen

31 oktober 2024

27 oktober 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

15 oktober 2024

11 oktober 2024