OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tekniska förvaltningens uppgift är att göra Borås till en vacker och hållbar stad som boråsare kan känna sig stolta över.
Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad inbäddad i parker och gröna områden där det alltid är nära till naturen, men också till ett levande centrum med mötesplatser, uteserveringar och spännande kultur - samt goda kommunikationer och ett framgångsrikt näringsliv.
Som förvaltning arbetar vi tillsammans med gemensamma mål för området, helhetsperspektiv och nytänkande. Förvaltningen ansvarar för stadens skogar, parker, gator och persontransporter. Totalt är vi cirka 170 medarbetare som på olika sätt bidrar till att nämndens uppdrag genomförs.
Förvaltningen omfattar tre verksamhetsområden, gata, park- och skog och persontransporter samt två stödfunktioner för HR och ekonomi.
Har du öga för detaljer, vill bidra med struktur, service och effektivitet i den politiska nämndprocessen och jobba på en arbetsplats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare trivs, utvecklas och får vara med och påverka? Då är Tekniska förvaltningen något för dig.
Vi i Borås Stad vill att kommunen ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Välkommen att söka ett spännande, kreativt och utmanande arbete fullt av möjligheter.
Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan förvaltningschef, handläggare och politik. Du samordnar och ansvarar för hela processen inom nämndadministrationen. Du bidrar till att säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument. Du samarbetar med förvaltningschef, tjänstemän, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda.
I din roll arbetar du bland annat med hantering av olika typer av handlingar, diarieföring, beredning, planering, kallelser, protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, arkivering och arvodesregistrering till förtroendevalda. I rollen ingår att stödja förvaltningschef samt övriga chefer och handläggare i ärendeberedning och framtagande av nämndhandlingar. I arbetet ingår också att vara sekreterare vid presidie- och nämndmöten samt vid samverkansmöten på förvaltningsnivå och hjälpa till med viss avlösning i växeln vid behov. Du ansvarar för mötenas förberedelser och efterarbete. Du kommer även att ingå i kommunens nätverk för registratorer och nämndsekreterare. Tjänsten innefattar utöver ovanstående att ge förvaltningschefen förutsättningar att bibehålla god struktur och effektivitet i arbetet. Vissa utredningsuppdrag kan också komma att ingå.
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, eller annan likvärdig utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som bedöms ge motsvarande kompetens. Du har helst erfarenhet av nämndarbete och/eller juridiskt arbete inom kommunal eller statlig myndighet. Du ska ha kunskap i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser. Du är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt, har en god förmåga att hantera många uppgifter samtidigt på ett effektivt sätt. Vidare har du lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter samt för att utföra, driva och utveckla dina arbetsuppgifter självständigt.
Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift samt har en god kommunikativ förmåga. Som person är du serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med kollegor och förtroendevalda. God datorvana är en förutsättning för arbetet. Det är också viktigt att du har en stark servicekänsla och drivs av att underlätta i andras vardag. Att du bidrar till ett gott arbetsklimat ser vi som självklart.