Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Närheten till Vindelfjällen och den outbyggda Vindelälven gör att Sorsele kommun kan erbjuda många olika miljöer och en mångfald av aktiviteter. Här har du alla möjligheter att leva ett aktivt liv. Sorsele är känt för sitt kvalitativa fiske, och för dig med jaktintresse finns här unika möjligheter att kunna ägna dig åt det.
Sorsele är ett litet samhälle mitt i Lappland, med det lilla samhällets fördelar: närhet och enkelhet. Här verkar vi tillsammans. Det finns ett stort behov av arbetskraft i hela kommunen, så har du familj kan vi hjälpa till med tips på arbetsgivare för din respektive. Sorsele ligger strategiskt till mellan flera olika flygplatser, med nio mil till den närmaste.
Vill du vara en del av en serviceinriktad enhet och tycker du att det låter lockande att ha en nyckelroll i en effektiv nämndprocess? Då ska du söka tjänsten som nämndsekreterare.
Välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen:
Kanslienheten arbetar tillsammans med personal-, IT- och ekonomienheten inom stödverksamheten. Hos oss arbetar fyra medarbetare inklusive kanslichef tillika kommunsekreterare. Kanslienheten har det samordnade ansvaret för att genom stöd och samordning ge förtroendevalda och förvaltningen förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna i kommunen.
Enheten har under senaste åren arbetat med att effektivisera och digitalisera sina processer. Idag arbetar vi med våra ärenden och möten i digitala system. Vi ansvarar också för kommunens växel.
Vi söker nu en viktig pusselbit till teamet och vi ser gärna att du bidrar till utvecklingsarbetet och vågar tänka nytt!
Arbetsuppgifter:
Nämndsekreterarens främsta arbetsuppgift är ärende- och möteshantering för kommunstyrelsen, dess utskott och samhällsbyggnadsnämnden. Detta innefattar bland annat kallelse och protokollshantering, arvode och ärendeberedning. I uppdraget ingår också att samordna och kvalitetssäkra både underlag och ärendeprocess. Det kan även innebära att ersätta kommunsekreteraren vid kommunstyrelsens eller kommunfullmäktiges sammanträde. Övriga arbetsuppgifter är posthantering, diarieföring, allmän administration, administration av hemsida, ge stöd till både förtroendevalda och tjänstepersoner, svara i kommunens växel, bedriva utredningsarbete samt att vara delaktig i arbetet med att utveckla och effektivisera kommunens administrativa rutiner och information.
Du och dina kollegor arbetar med en bred målgrupp som innefattar förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare.
Dina egenskaper:
För att trivas i rollen tror vi att du är serviceinriktad, har ett strukturerat arbetssätt och kan arbeta självständigt. Befattningen ställer krav på att du kan ha många arbetsuppgifter i gång samtidigt, ibland under tidspress. Du har en god administrativ förmåga vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt. Vi tror att du är en person som är noggrann, flexibel och ansvarstagande.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt och externt ställs höga krav på din samarbetsförmåga. För att kunna stödja och informera medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift på svenska.
Kvalifikationer/kompetens:
Vi ser gärna att du har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig inriktning mot statsvetenskap, juridik eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av liknande uppdrag såsom politisk ärendehantering, protokoll, utredningsuppdrag, diarieföring eller annan handläggning/administration inom offentlig förvaltning är meriterande. Även kunskap inom relevant lagstiftning såsom arkivlagen, kommunal-, förvaltnings-, offentlighets- och sekretesslagstiftning är meriterande.
Hos oss är nämndprocessen till stora delar digital och det är därför en förutsättning för tjänsten att du är trygg med och har erfarenhet av digitala och tekniska arbetssätt och verktyg. Det är meriterande om du har erfarenhet från vårat ärendehanteringssystem Evolution.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, gärna i kommunal sektor.
Goda kunskaper i Officepaketet och god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska är ett krav.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Varaktighet/arbetstid:
Tillsvidare, tjänsten kan komma att inledas med en provanställning
Heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Lön:
Sorsele kommun tillämpar individuell lönesättning

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sorsele kommun Sorsele
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 september 2022
  • Ansök senast: 26 september 2022

Postadress

Burevägen 4
Sorsele, 92481

Liknande jobb


Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

14 november 2024

Handläggare

Handläggare

13 november 2024