Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Miljö- och stadsbyggnadskontoret arbetar på uppdrag av Kommunstyrelsen och Miljö- och stadsbyggnadsnämnden (MSN) med bland annat stadsutveckling, planarbete, kartproduktion, miljö- och hälsoskyddsfrågor och bygglov. Vi ska på ett rättssäkert och resurseffektivt sätt bedriva myndighetsutövning inom främst plan- och bygglagen, miljöbalken och livsmedelslagstiftningen.

I syfte att på bättre sätt stödja hela miljö- och stadsbyggnadskontoret med kontorsövergripande administrativa frågor, verksamhetsutveckling och processer har en ny stab bildats. Du har nu en chans att få vara med och bygga upp arbetet i staben som ingår av nämndsekreterare, koordinatorer och verksamhetsutvecklare, sammanlagt 5 personer. Varje koordinator har ett huvudsakligt specialområde men hjälps generellt åt och täcker upp för varandra vid behov.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en nämndsekreterare till MSN som kommer att ingå i vår nybildade stab. Som nämndsekreterare är din uppgift att samordna och administrera nämndprocessen. Du koordinerar ärenden inför utskick, skrivelser, kallelser samt skriver ärenden till olika beslutsinstanser. Du är ansvarig för hela ärendeprocessen som rör nämnden och utbildar och stödjer berörda tjänstepersoner. I arbetsuppgifterna ingår också att vara kontorets dataskyddssamordnare samt allmänna utredningsuppdrag för kontoret.

Du kommer att ingå i ett nätverk för Lidingö stads nämndsekreterare där ni tillsammans hjälps åt för att skapa effektiva processer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleexamen, gärna inom exempelvis administration, juridik, förvaltningsrätt eller samhällsorienterade ämnen. Vidare är det meriterande om du har gått kurs för nämdsekreterarroll alternativt kurs inom dataskydd. Vi ser gärna att du har tidigare arbetslivserfarenhet av liknande tjänst men vi välkomnar även nyexaminerade. För tjänsten behöver du ha goda IT-kunskaper och en god förmåga att utrycka dig i skrift på svenska. En nämndsekreterare behöver ha goda kunskaper i kommunalrätt och kännedom om en myndighets ärendehantering samt vilka lagar som ska följas. Du behöver alltså vara väl bekant med lagstiftning inom förvaltningsrätten såsom förvaltningslag, kommunallag, offentlighet- och sekretess och arkivlagstiftning.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem och-/eller dataskyddsfrågor. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet från arbete i politisk styrd organisation och som nämndsekreterare. För tjänsten behöver du vara stabil och kunna hantera situationer som uppkommer på ett konstruktivt sätt. Du arbetar lösningsfokuserat och kan snabbt finna kreativa lösningar. Vidare är du strukturerad och kan organisera och planera ditt arbete väl. Vi arbetar utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. De ger oss vägledning i hur vi vill uppfattas och agera för att ge god service och det bästa stödet till Lidingöborna.

ÖVRIGT
Staden tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande.

Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag.

I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. Gå in på lidingo.se/jobb så får du veta hur det är. På riktigt.

Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

Vi söker en erfaren nämndsekreterare

15 november 2024